Brněnský “Mendlák” čeká revoluce v městské dopravě

Brno - O jeho zásadních úpravách se hovoří dlouhá léta. Zatím ale vždy zůstalo jen u plánů na papíře nebo u bouřlivých diskuzí. Řeč je o Mendlově náměstí v Brně. Je zanedbané a přeplněné dopravou. Teď stojí brněnská radnice před prvním skutečným krokem k nápravě. Radní v úterý schválili plán, který počítá s tím, že za 132 milionů korun změní alespoň organizaci městské hromadné dopravy, aby se ulevilo cestujícím.

Je to náměstí paradoxů. Je obrovské a mnozí v něm náměstí poznávají jen podle jména. Je to jeden z nejdůležitějších přestupních uzlů městské hromadné dopravy, ale je to také svou spletitostí linek jedno z nejnepřehlednějších míst ve městě. Všichni z něho raději prchají hned pryč. Je to také brána směřující k brněnskému výstavišti. Tudy návštěvníci přicházejí nebo přijíždějí a vnímají zpravidla jen neudržované domy, plácky nejasného účelu a zvonící tramvaje. A v neposlední řadě je to jedno z nejstarších míst ve městě. Nedaleký brod přes řeku Svratku měl mimořádný význam už v raném středověku.

“Tak, jak náměstí funguje teď, je mimořádně nekomfortní. Chceme to změnit,” říká náměstek brněnského primátora Martin Ander. A přiznává všechny neduhy Mendlova náměstí: pomalé přestupování, zbytečně dlouhé vzdálenosti mezi zastávkami, zmatkující chodci, kteří pobíhají před tramvajemi, trolejbusy a autobusy a taky špatné naplánované trasy vozů městské hromadné dopravy. Například jedna trolejbusová linka musí třikrát přejíždět tramvajové koleje.

Výčet nedostatků ale naznačuje směr, kterým se budou ubírat první změny. Půjde jen o řešení problémů přestupního uzlu. “Má to ale návaznost ne celkovou rekonstrukci Mendlova náměstí někdy v daleké budoucnosti,” upozorňuje Ander. 

Cestujícím se má ulevit

A jakých změn se tedy “Mendlák”, jak náměstí říkají místní, dočká? Radnice ve svém investičním záměru počítá s tím, že zjednodušší tramvajovou a trolejbusovou dopravu, že se změní systém zastávek a zkrátí se přestupní doby. “Trolejbusy také začnou jezdit obousměrně podél klášterní stěny, zabráníme tak několikanásobnému křížení trolejbusů a tramvají. Více linek také soustředíme na jednu zastávku,” vysvětluje náměstek primátora Ander.

Dopravní podnik tyto změny vítá. Volá po nich už řadu let. “Je to pro nás opravdu klíčový přestupní uzel. Změny nám výrazně usnadní práci,” dodává Hana Pohanová, mluvčí Dopravního podniku města Brna.

Původní záměry udělat z Mendlova náměstí zelenou oázu a ne obří betonovou plochu, na které se v létě nedá vydržet, tak zřejmě berou za své. O změnách náměstí se totiž nehovoří poprvé. Už před šesti lety se totiž objevil plán, který počítal s proměnou asfaltového bludiště v místo se zelenými parky, letními zahrádkami a obchody. Do náměstí, alespoň podle slov úředníků z odboru územního plánování z roku 2004, měly ústit nové ulice. Celý projekt ale narazil na zásadní překážku - na nedostatek peněz. A to bude zřejmě problém i do budoucna.

Opravy přijdou na 132 milionů

První etapa úprav, tedy už zmíněné změny v organizaci městské dopravy schválené v úterý, přijdou i při minimalizaci rozsahu nutných stavebních prací na 132 milionů korun. Dokumentaci by úředníci měli připravit do roku 2011, o rok později by se mělo začít s pracemi a v roce 2013 by se vozy městské hromadné dopravy měly náměstím prohánět podle nových pravidel. A cestujícím se snad konečně uleví.