Z Brna do Chorvatska letecky

Brno - Zadar, tyto dvě destinace spojí od června nová letecká linka. Její zprovoznění oznámil oficiálně Jihomoravský kraj a Letiště Brno. Linku bude provozovat společnost Job AIR. Létat bude dvakrát týdně, vždy ve čtvrtek a v neděli odpoledne, s návazností na lodní trajekty ze Zadaru.

Jednosměrná letenka bude stát od 3 tisíc korun, zpáteční pak dvojnásobek. Cesta z Brna do Zadaru potrvá podle typu letadla od 50 do 80 minut. V Brně se přitom bude jednat o mezipřistání, letadla budou vzlétat z Ostravy.

Historie brněnského letiště

Stávající brněnské letiště v Tuřanech bylo otevřeno v roce 1954. Na konci šedesátých let letiště dosahovalo nejvyšších výkonů ve vnitrostátní letecké přepravě, zejména kvůli neexistenci dostatečné kapacitě pozemních komunikací. Z Brna se létalo do  Košic, Sliače, Bratislavy, Ostravy, Holešova, Prahy a  Karlových Varů.

Největší tradici má letecké spojení do Prahy, a to přesto, že letadla v minulosti nebyla příliš vytížená a linka se stále potýkala s problémy. Spojení s hlavním městem od roku 2005 zajišťují ČSA, předtím letadla do Prahy létala pravidelně mezi lety 1993 a 1995 a pak znovu od roku 2000 do roku 2003.

Z Brna do zahraničí

Vytíženější bývá spoj do Londýna, který zajišťuje společnost Ryanair. Létá od března 2005 nepřerušeně. Ryanair provozoval také linku mezi Brnem a Gironou u Barcelony. Toto spojení však nemělo dlouhé trvání, linka byla z úsporných opatření zrušena po necelém roce fungování v září 2008.

Od července 2007 mohou lidé z Brna odlétat také do Moskvy, spojení zajišťuje společnost Atlant Sojuz spolu se Smart Wings.

Letiště v Tuřanech zažilo největší růst od roku 2004, kdy se jeho majitelem stal kraj. Od té doby se pravidelně objevují informace o připravovaných
linkách, například na Ukrajinu, do Itálie nebo Francie. Většina záměrů však nevyšla. Lety se obvykle posilují nebo i zavádí na letní sezónu, v roce 2007 například z Brna létal Smartwings na Mallorcu.

Dlouho očekávaná linka mezi Brnem a Mnichovem byla spuštěna na podzim 2005. I ona se však od začátku potýkala s poměrně malým vytížením, často nebyla obsazena ani polovina míst, a tak ji v červenci 2007 provozovatel zrušil.

V předchozích letech mohli lidé z Brna létat ještě do Zurichu, linka byla zrušena v roce 1998. V roce 1996 mohli cestující využít také linku Brno - Košice - Kyjev – Brno.

Brněnské letiště je využíváno nejen cestujícími na pravidelných linkách, ale často také k charterovým letům.

I když mnohé linky byly v minulosti zrušeny, počet cestujících za posledních 15 let vzrostl čtyřnásobně. Nejvíce cestujících, přes půl milionu, letělo z Brna v roce 2008.

/*json*/{"map":{"lat":44.2451990152,"lng":15.2270507812,"zoom":7,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":49.196064000724,"lng":16.6552734375},{"lat":44.079693274257,"lng":15.22705078125}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/