Opravy silnic po zimě začaly

Jihomoravský kraj - Po dlouhé zimě začalo silničářům náročné jaro. Krajské silnice jsou samý výtluk, jejich opravy se zřejmě potáhnou až do května a na některé úseky se možná kvůli nedostatku peněz vůbec nedostane. Krajský úřad proto zřídil speciální komisi, která má hledat, kde jinde ušetřit, aby na záplatování silnic letos bylo.

O díry a výtluky letos na našich silnicích rozhodně není nouze. Značky vybízející k opatrnosti a zpomalení je doslova lemují. Sotva se oteplilo, vyrazili do terénu silničáři a škody po zimě se snaží napravit. „S opravami jsme začali minulou středu, to byl den, kdy se začala vyrábět teplá obalovaná směs,“ říká Milan Lapčík, vedoucí Správy a údržby silnic Brno. „Počítáme, že do konce května bychom měli mít veškeré výtluky ohrožující bezpečnost spravené.“

Jenomže na pořádné opravy silnic II. a III. tříd chybí peníze. Kraj dal silničářům méně než loni, přitom by bylo potřeba mnohem více. Pořádná rekonstrukce by stála až 6 miliard, současné provizorní záplaty vyjdou na 150 milionů. Ty ale mnohdy nevydrží ani rok a pod koly těžkých aut se na okrajích rozdrobí znovu. Zdeněk Komůrka, vedoucí Správy a údržby silnic Znojmo, to vysvětluje: „Když takto opravujeme silnici, která má za sebou jakousi životnost a udržuje se pouze tím vyspravováním, tak se stává to, že se vracíme na stejné místo ne každý rok, ale někdy i dvakrát ročně.“

Video Milan Lapčík, vedoucí SÚS Brno, o opravách silnic
video

Milan Lapčík, vedoucí SÚS Brno, o opravách silnic

Z celkových 4 000 km krajských silnic by na jižní Moravě potřebovala opravu zhruba polovina. Aby na to sehnal peníze, ustavil krajský úřad speciální komisi. Ta teď hledá, kde jinde se dá ušetřit. Michal Hašek (ČSSD), jihomoravský hejtman, dnes přiblížil její první úkol: „60 milionů už se nám podařilo získat od vlády ČR a ve schváleném krajském rozpočtu tedy budeme muset hledat zhruba 90 milionů korun, které doplní tu avizovanou vládní pomoc. Přednostně budeme hledat v rezortu dopravy.“

Za současným stavem silnic stojí často i to, že jsou jednoduše staré. Na rekonstrukce ale nejsou peníze už vůbec. Jen částečně pomáhají evropské fondy, ze kterých se za poslední tři roky podařilo opravit asi 80 km silnic. Cena: 2 miliardy. „Tyto práce napomáhají stavu silniční sítě, ale na druhé straně nelze tyto finanční prostředky použít na výspravy těch výtluků, protože to jsou všechno práce charakteru rekonstrukcí či novostaveb,“ vysvětluje Jan Zouhar, ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

V současnosti se tři projekty dokončují, dalších devět výbor regionální rady nově schválil. Ty se začnou stavět ještě letos, nejpozději příští rok budou hotové. Na 25 km nových silnic silničáři dostanou půl miliardy korun. Evropské projekty ale musí spolufinancovat, a proto si kraj bere úvěry. I jejich splácení je velmi nákladné.

Přes veškerou snahu silničářů i krajských úředníků se tak nejspíš některé výtluky opravy nedočkají a výstražné značky tak na jejich okrajích zůstanou až do příštího roku.