Na Znojemsko se slétli milovníci ultralightů. Poprvé tu uspořádali své setkání

Miroslav (Znojemsko) - Historicky první setkání milovníků ultralehkých letounů dnes hostilo letiště u Miroslavi na Znojemsku. A sklidilo velký zájem. Na travnatou plochu během dne dosedla přibližně padesátka letounů s hmotností do 450 kilogramů. Počasí leteckým fanouškům přálo. Podle statistik jich každoročně přibývá.

Pilotní průkaz lze při extrémní šikovnosti získat už za dvacet hodin ve vzduchu, vlastní letadlo za cenu lepšího osobního vozu. Cestě do oblak pak nic nebrání. Příklad za všechny - Metoděj Lengál, pilotní průkaz získal v sedmdesáti letech a pohled na krajinu z výšky si užívá už třináctým rokem. „Aeroplán může mít dneska vlastně každý, kdo si na něj uspoří. Od jednoduchých rogal a papíráků se to postupem doby propracovává pořád dál. Jsou to stále ultraligty, ale vlastně už stíhačky,“ zmínil třiaosmdesátiletý pilot.

Do Miroslavi se slétla padesátka ultralightů

O oblíbenosti létání v tuzemsku svědčí i bohatá účast na premiérovém sletu ultraligtů na letišti u Miroslavi na Znojemsku. A kromě nestorů i zájem těch nejmenších. „Chtěl bych vlastní letadlo, které by se jmenovalo Eurostar a taky průkaz,“ uvedl při prohlídce jednoho z letadel teprve sedmitelý Lukáš Vodáček.

Z vymeteného nebe se během dne sneslo na zem přibližně pět desítek letounů. „Poprvé jsme rozhodli udělat takový slet, jsme rádi, že přiletěla spousta kamarádů. Dostanou nějaké pohoštění, dáreček, popovídáme si, podíváme se na letadýlka, jak to má kdo vybavený,“ popsal pohodovu atmosféru na letišti jeden z pořadatelů akce Vladimír Hort.

Lidé obdivovali Skauta nebo letoun Shark

K vidění byly i unikáty. Třeba Scout - úspěšný projekt absolventů brněnské techniky, kterým se podařilo znovu vdechnout život nedoceněnému poválečnému letounu. Nebo prototyp s názvem Shark. Jak říká jeho autor - Ferrari mezi ultraligty. Příměru odpovídá rychlost přes tři sta kilometrů v hodině, ale i cena kolem 120ti tisíc eur. „Přiletěl jsem ze Senice. Shark je ultralight, prototyp. Měl by být hodně rychlý a je hodně rychlý,“ pochlubil se vývojář letounu Vladimír Pekár.

Oblíbené hobby ale může být leckdy i nebezpečnou zábavou. Nejčastější příčinou nehod je selhání techniky nebo lidského faktoru. Na kombinaci obého doplatil před dvěma lety i majitel miroslavského letiště, který po vypovězení motorů nezvládl přistání a zahynul. Podle fanoušků letectví je ale ve vzduchu pořád bezpečněji než na českých silnicích.

Metoděj Lengál
Metoděj Lengál
Více fotek
  • Metoděj Lengál autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1790/178915.jpg
  • Letoun Scout autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1790/178927.jpg
  • Nehoda ultralightu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1790/178921.jpg