Investor: Podzemní garáže neohrozí Zelný trh. Kritici: Nevěříme!

Brno - Kolem plánů na stavbu podzemních garáží pod Zelným trhem je stále více rušno. Investor dnes novinářům představil svůj záměr a přesvědčoval je, že garáže náměstí neublíží. Postavit je chce společnost Magnum Real Estate spolu s vlastníky bývalé Cyrilometodějské záložny. Pod povrchem má vzniknout 58 stání pro kapacity budoucího hotelu Classis i pro bydlící z okolních bytů.

Investor i projektanti na tiskové konferenci přesvědčovali přítomné, že stavba garáží neohrozí kašnu Parnas ani historické podzemí, které se chystá město příští rok zpřístupnit turistům. Projektanti počítají s tím, že kašnu zajistí, opěrné stěny mají uhlídat i statiku sklepení, která se má nacházet pod úrovní plánovaných garáží. Vzhled náměstí prý garáže ovlivní minimálně, jedinou na povrchu viditelnou částí bude nájezdová rampa na spodní straně náměstí. „Nechápu tu paniku, v ostatních evropských historických městech je budování podzemního parkování běžné,“ řekl na adresu kritiků Miroslav Vymazal ze společnosti Magnum Real Estate.

Konferenci doprovodil i sabotérský kousek jednoho z kritiků záměru, který investorovi i projektantům rozdal text petice a rozvinul leták s nápisem „Zachraň Parnas“.

Video Znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda o podzemních garážích pod Zelným trhem
video

Znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda o podzemních garážích pod Zelným trhem

Znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda, který se stará o projekt podzemního labyrintu, se zase obává, že stavební práce naruší statiku vzácných historických sklepení. „Půdorys garáží má dosahovat na vzdálenost pouhý metr od Parnasu. Statika sklepů je dána určitým tlakem nadloží, pokud se část zeminy odtěží, tlak se změní a zrekonstruované sklepy se mohou začít hýbat,“ vysvětluje Svoboda.

Podzemní garáže na Zelný trh prostě nepatří ani podle spoluautora Regulačního plánu městské památkové rezervace, architekta Jana Němce: „Problém s parkováním se tím nevyřeší, naopak to na náměstí přivede víc dopravy.“ Proti je i historička Milena Flodrová: „Je to zločin, aby se kvůli 58 parkovacím místům zničilo to nejcennější a nejstarší, co v Brně máme,“ řekla novinářům.

Projekt garáží je teprve na začátku a usiluje o první z důležitých razítek – územní rozhodnutí. Podle náměstka brněnského primátora Ladislava Macka (ČSSD) bude magistrát teprve posuzovat, zda je projekt reálný, všechna rizika pak posoudí odborníci. „Jestli se ukáže, že by garáže ohrozily historické podzemí, budu jako první proti,“ uvedl náměstek Macek. Kritiků přitom přibývá, protest proti garážím už podpořilo 49 odborníků.