Úzkokolejka u Zbýšova roste o další metry. Bez techniky, jako před sto lety

Brněnsko - Parta nadšenců, kterým učarovala železnice, opečovává čtyřicítku historických lokomotiv, parních i elektrických, a stovku starých vagónů v depu u Zbýšova na Brněnsku, v místě dnes už zavřeného dolu Jindřich. Aby je měli kde provětrat, začali před pěti lety budovat úzkorozchodnou trať, která kopíruje původní dráhu využívanou dolem.

Dát koleje, po kterých dřív jezdily hornické vozíky, blíž k sobě, je ale pořádná dřina. Místo, aby ve svém volnu relaxovali někde u vody, potí se brigádníci na stavbě nové dráhy. „Vždycky když mám volno v práci, tak jedu sem. Člověk se nadře, zpotí, ale něco dobrého zrobí,“ říká Marek Doruška, který pomáhat na stavbu úzkokolejky dojíždí až z Ostravy.

Dobrovolníci pracují skoro jako před sto lety, s minimem techniky, pěkně ručně. Nejprve je třeba vytrhat betonové pražce původní trati, pak znovu položit koleje jen šedesát centimetrů od sebe.

Potom musí podsunout nové, na polovinu zkrácené dřevěné pražce a připevnit je ke kolejím. Pomalu, ale jistě se úzkokolejka prodlužuje o další metry. Loni končila na okraji lesa, teď už se přiblížila k Babicím. „Máme to nachystané tak, že můžeme teď během zítřka a pozítří položit ještě dalších sto padesát metrů,“ odhaduje Artur Fučík z Muzea průmyslových železnic.

Cílovou stanicí náročného plánu je Zastávka u Brna. Celá dráha pak bude mít necelé tři kilometry. Postavit ji je ale ještě běh na hodně dlouhou trať. V tuto chvíli jsou železniční nadšenci zhruba v polovině, v Babicích chtějí postavit výhybnu a potom pokračovat směrem k Zastávce. Těžká práce jim tak zabere ještě nejméně další tři roky.

Zbýšovská úzkokolejka je ale už teď vyhledávanou atrakcí hlavně pro děti, ale i dospělé obdivovatele historických vláčků. Hlavně během prázdninových víkendů zvou zbýšovští amatérští železničáři na projížďky po zatím zprovozněné části trati. Brány svého malého nádraží otevře muzeum i tuto a následující srpnovou sobotu, tedy 21. a 28. srpna.