Brněnští maturanti nastoupili do školy s obavami ze státní zkoušky

Brno - S obavami a spoustou otázek začali nový školní rok maturanti. Ve třídách se nejčastěji skloňovala dvě slova – státní maturity. Jak to s nimi bude a jak se na ně mají studenti připravit? Letošní maturanti brněnského Biskupského gymnázia se většinou obávají toho, že nebudou na státní zkoušku dospělosti dostatečně nachystáni. Vše se nejspíše ukáže v řijnu, kdy proběhne generálka písemné části.

„Střední škola má být od toho, aby nás připravovala od prvního ročníku na maturitu, a myslím si, že by nás měli informovat mnohem dřív, abychom se připravili,“ postěžovala si na rychlé zavedení maturit studentka Jana Ondráčková z Biskupského gymnázia v Brně. A není jediná.

„Na maturitu se musíme připravovat tak jako tak. Ale vadí mi, že jsme se nemohli připravovat na nový styl od prvního ročníku. Teď, pár měsíců před maturitou, mi přijde málo na to, že je to úplně nová forma,“ přitakala další studentka Marie Černínová.

Učitelé se studenty souhlasí – všechno je šité horkou jehlou, nedomyšlené, nevyzkoušené. „Proškolení bylo, ale jen v oblasti teoretické. Co nám přinese praxe, to se říct nedá,“ pokrčil rameny Petr Krátký, zástupce ředitele Biskupského gymnázia.

Na proměnlivost názorů, které motají stále dokola hlavu studentům i pedagogům, upozornil i jeho kolega, chemikář Jan Taraba: „Hlavní problém je, že se poměrně často kvůli politickým změnám mění vlastní koncepce.“

Všechny nedostatky písemné části státních maturit by se měly ukázat během říjnové generálky, kdy studenti složí maturitu nanečisto. Ústní část bude mít rovnou premiéru v červnu.

Už teď se ale zvedá vlna kritiky ze strany učitelů – a to hlavně ohledně maturity z českého jazyka a literatury. Podle nových pravidel se bude skládat ze tří částí – slohové, didaktické a literární. Učitelům se ale tato koncepce nelíbí. „Netěší mě vůbec, jakým způsobem jsou maturity pojaty. Obávám se, že tímto způsobem zvýšení kvality nedojdeme,“ řekla češtinářka Zdeňka Růžičková.

Mrzí ji, že z nových maturit téměř vypadla literární historie a změnami značně utrpěla i slohová část. Oproti dřívějším maturitám budou mít slohové práce podle jejího názoru pouze malý rozsah a důraz se bude klást hlavně na jejich formu. Kreativita a fantazie studentů tak zůstanou podle Růžičkové opominuty. „Vždycky jsem velice ráda opravovala maturitní slohové práce. Někdy to byly až neuvěřitelné výkony, k čemu se studenti vyprovokovali. Obávám se, že teď už nebudou mít tu možnost rozletu,“ zalitovala Růžičková.