Nákupní vozíky si vzaly volno. Připomněly tak Mezinárodní den bez nakupování

Brno - Nákupní košíky, které vykonávají různé volnočasové aktivity. Tak vypadal happening občanského sdružení Nesehnutí, který v Brně připomněl Mezinárodní den bez nakupování. Připadá na poslední listopadový pátek a následující sobotu. Do akce se zapojí přes 65 zemí. Nesehnutí se snaží akcí upozornit na nadměrný „konzumerismus“ bohatých společností, problém nadspotřeby, ubývání přírodních zdrojů, ale i stále se prohlubující propast mezi bohatými a chudými zeměmi světa.

Dnešní dopoledne obsadilo občanské sdružení Nesehnutí prostor vedle edisonových žárovek u Malinovského náměstí. Dobrovolníci zde připravili instalaci nákupních vozíků, které se rozhodly v sobotu nenakupovat a namísto toho se raději oddat příjemnějším volnočasovým aktivitám. Nesehnutí se tak v Brně zapojili do celosvětové akce Mezinárodní den bez nakupování (BUY NOTHING DAY), která se koná ve více jak 65 zemích světa.

„Happeningů je po celém světě přes pět set. Nejsou pouze ve vyspělých zemích, ale i v těch, které označujeme za rozvojové. Nakupování a hromadění věcí totiž provází lidstvo odjakživa, ale jde o tu hranici. Jsme zodpovědní za to, co děláme, co si pořizujeme. Právě s ohledem na rozvojové země, životní prostředí či pracovní podmínky lidí po celém světě,“ uvedla za Nesehnuté organizátorka akce Hana Chalupská.

Nesehnutí se v Brně problematikou velkých obchodních řetězců a s nimi spojeným konzumerismem zabývají dlouhodobě. „Mapujeme dopad hypermarketů na místní komunity, životní prostředí, rozvoj měst. Upozorňujeme na negativní funkce reklamy, která se snaží vyvolávat stále nové a nové potřeby a donekonečna zvyšovat spotřebu. Nabádáme lidi, aby při svých nákupech zvažovali co, jak, proč a kde nakupují, a proto se k mezinárodnímu dni tímto happeningem připojujeme,“ uvedl garant programu Zaostřeno na hypermarkety Martin Štefanec.

Nápad na tento „svátek“ vznikl v USA téměř před dvaceti lety. Listopadový pátek zvolili americkém kontinentě vybrán záměrně s ohledem na největší nakupovací období v Americe (po Dni díkuvzdání) před Vánocemi. V ostatních částech světa je slaven následující sobotu.

Nakupní košíky relaxují při četbě a kávě
Nakupní košíky relaxují při četbě a kávě