Transat 6,50: Z Francie do Brazílie jen za pomoci větru

Brno/La Rochelle - Před Milanem Koláčkem stojí výzva, kterou si sám stanovil už před několika lety. Překonat Atlantický oceán na 6,5 m dlouhém závodním speciálu, odříznut od komunikace s pevninou, spoléhající jen na vlastní síly, loď a počasí. Tak vypadá závod Transat 6.50, který odstartuje 25.9.2011 z francouzského La Rochelle.

Loď Gaben – Follow Me zkonstruoval Milan před dvěma lety. Jedná se o karbonový speciál, na jehož výrobu byly použity technologie a materiály běžné například při výrobě monopostů Formule 1 nebo v leteckém průmyslu. V lodním stavitelství jde o nejlepší možné materiály a technologie. Práci s těmito materiály Milan Koláček studoval v loděnici Cookson Boats na Novém Zélandu.

Transat 6,50
Jedná se o sólový závod z Francie do Brazílie dlouhý 4200 Nm (cca 8000 km). První etapa vyráží z La Rochelle na květinový ostrov Madeira. Tato etapa by měla trvat asi týden. Z Madeiry (Funchal) odstartuje druhá etapa závodu, která míří do brazilského Salvadoru de Bahia. Druhá etapa závodu trvá kolem 20 dní. V kategorii sériových jachet se v této regatě dokázal prosadit náš jachtař David Křížek, který doplul v roce 2007 na 3. místě. Milan Koláček bude prvním a jediným Čechem, který bude závodit v kategorii prototypů, která je královskou kategorií v Classe Mini.

Classe Mini
V této třídě závodí 6,5 metru dlouhé závodní speciály. Závody třídy se jezdí na západním pobřeží Evropy a ve Středomoří. Závody jsou sólové a doublehanded (dva členové posádky). Jachty jsou konstruovány pro závody na oceánu a pro plavbu přes Atlantik. Jachty jsou rozděleny na sériově vyráběné a na prototypy. Prototypy jsou technicky složitější a dosahují vyšších výkonů.
Classe Mini je vstupní branou do světového oceánského jachtingu. Největší hvězdy světového sólového jachtingu se rekrutují právě ze závodníků Classe Mini.

V tuto chvíli se Milan se svým týmem připravuje na Transat 6,50  ve Francii, kam se přestěhoval už loni, aby projektu věnoval naprosté maximum. Samotnému Transatu předchází tvrdá příprava v podobě tréninků na vodě, fyzické a psychické přípravy a v neposlední řadě spolupráce s výživovými či spánkovými specialisty.

Milan si zatím vede výborně. Během loňského roku absolvoval šest závodů, téměř všechny umístění v TOP10, což je pro osamělé mořeplavce velkým úspěchem. V celkovém hodnocení lodní třídy Classe Mini se za rok 2010 Milan umístil na vynikajícím 5. místě z více než stovky prototypů. Součástí přípravy na letošní Transat 6,50 byla i kvalifikační plavba dlouhá 1000 námořních mil (Nm) sólo, kterou Milan dokončil loňské léto ještě před nejdelším závodem roku 2010 na Azorské ostrovy dlouhém 2600 Nm.

Letošní sezónu jede Milan celkem pět „menších“ závodů před startem Transatu. Sezóna začala prvním závodem Demi Clé, který startoval z francouzského Locmiquelicu 23.4. 2011. Jednalo se o strategicky velmi náročný závod, tři jachty skončily předčasně, když ztroskotaly na útesech. Na své jachtě obsadil Milan vynikající 6. místo ze 70 startujících jachet a potvrdil tak svůj loňský sebevědomý vstup do Classe Mini.