Řidiči brzdí autobusy ve vyhrazených pruzích. Praha chce, aby je znovu pokutovali i strážníci

Pražská radnice má v plánu z vyhrazených pruhů dostat auta, která tam nepatří. Radní proto připravují nový zákon, kterým chtějí dát strážníkům možnost na místě pokutovat řidiče. Podle analýzy, kterou si město nechalo zpracovat, dvě třetiny aut ve vyhrazených pruzích nemají co dělat.

Video Události
video

Události: Praha chce, aby strážníci mohli pokutovat řidiče

Technická správa komunikací sledovala pět pracovních dní 54 pruhů ve dvaceti ulicích, a to v ranní a odpolední dopravní špičce. V pruzích zaznamenala téměř 115 tisíc vozů, 84 tisíc z nich jimi jelo neoprávněně.

Nejčastěji porušovali řidiči předpisy v Duškově ulici na Praze 5, pak rovněž na Evropské, Českobrodské nebo Plzeňské, kde bylo zaznamenáno přes tisíc nepovolených průjezdů za den.

„Svědčí to o tom, že jsme neukáznění, že jsme ignoranti. Vyhrazený jízdní pruh jako takový byl zařazen 1. ledna 1976 v tehdejším Československu a my jsme se to od té doby nenaučili – a to je opravdu smutné,“ říká pražský koordinátor BESIPu Irenej Štalmach.

Vyhrazený jízdní pruh pro autobusy
Zdroj: Ropid

Hlavní město chce proto na těchto místech posílit policejní kontroly. Na podobné hříšníky mají cílit také strážníci, ti teď ale mají jen omezené možnosti. Pokutovat řidiče nesmějí už několik let.

„Může s ním pouze započít správní řízení, které pak musí řešit úředník. Takže to stojí čas a peníze úřadu i řidiče. My to chceme vrátit do stavu, aby mohla městská policie pokutovat přímo na místě,“ vysvětluje náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Radní proto připravují změnu příslušného zákona, aby pravomoc pokutovat řidiče dostala městská policie zpět. Návrh změny zákona by mohl být podle Dolínka připraven zhruba do dvou měsíců, poslancům ji chce Praha předložit ještě letos.