Po českých silnicích se pohyboval rekordně těžký náklad

Ústí nad Labem - Po českých silnicích dnes putoval jeden z nejtěžších nákladů v historii. 465 tun těžký generátor vyrobený v Erfurtu cestoval nejdřív po Labi do Lovosic. Dnes v šest ráno začal jeho přesun na místo určení do tušimické elektrárny.

Všechno z cesty - to byl povel, kvůli kterému zastavovali řidiči na křižovatkách a občas mizely i dopravní značky. I tak byla silnice pro osmaosmdesát metrů dlouhou soupravu občas malá. „Kritickými místy jsou průjezdy křižovatek, kde se souprava lomí do úhlu 90 °, a pak veškeré mostní konstrukce zejména starší výroby,“ vypočítává možné nástrahy po cestě Rostislav Plachý ze Služby dopravní policie Policejního prezídia Praha. „Celá trasa je vlastně navržená hlavně vzhledem k únosnosti mostů,“ dodává Libor Kusák z firmy Godtrans Praha.
    
Souprava, která vyjela směrem k Tušimicím, byla desetkrát delší než generátor, který vezla. Těžký náklad bylo ale nutné rozložit tak, aby silnice a mosty na celé pětaosmdesát kilometrů dlouhé cestě nezvyklé zatížení vydržely. „Náklad je sice malý, ale velice těžký,“ dodává Libor Kusák.  
 
Přepravci předpokládali, že se celý kolos bude pohybovat maximálně rychlostí deset kilometrů za hodinu. Tříměsíční příprava se však vyplatila a celá kolona mohla jet podstatně rychleji. „Probíhá to lépe, než se očekávalo,“ přiznává Lukáš Veltruský z ústecké Služby dopravní policie ČR.    
 
Původní plán počítal s tím, že generátor do Tušimic dorazí v půl osmé večer.Těžký náklad byl ale na místě o dvě hodiny dřív. Dopravní experti zhodnotili dnešní přesun těžkého nákladu jednoslovně -  koncert.