Praha 2 nesouhlasí s návrhem zástavby u nádraží Vyšehrad

Praha - Městská část Praha 2 nesouhlasí s plány na dostavbu budov kolem památkově chráněného bývalého nádraží Praha-Vyšehrad. Radnici se nelíbí, že by budova nádraží ztratila svůj solitérní charakter a že zde prý investor nechce postavit byty. Autor návrhové studie architekt Martin Kotík z ateliéru Omicron-K s výhradami radnice nesouhlasí, vidí v nich pouze zástupné důvody, aby Praha 2 s přestavbou nemusela souhlasit. Dům je pár metrů od kolejí vlaku a podle hygieniků tam proto byty být nesmí.

Stavbu bytů u vyšehradského nádraží požaduje územní plán, ve studii se s nimi ale kvůli blízkosti vlaku nepočítá. Zástupce starostky Václav Vondrášek (ODS) sice souhlasí, že řešení situace je na tomto místě obtížné, východisko by se ale podle něj najít dalo: „Při výjimečných situacích to lze schválit i bez bytů, ale nás zde bytová výstavba zajímá.“ Podle Kotíka by investor byty rád postavil: „Byty jsou komerčně nejvýhodnější. Ať nám Praha 2 dá výjimku a my je tam postavíme.“

Radnici se nelíbí ani styl navržené zástavby, která by navazovala na budovu nádraží. „Historická budova nádraží Vyšehrad tak ztrácí svůj původní solitérní charakter,“ řekl Vondrášek. Dostavba by podle něj také stínila domu městské části. Praha 2 se také obává, že by nové budovy zakryly výhled na Vyšehrad z ulic Albertov a Svobodova. Ani s tím Kotík nesouhlasí. Výhledy budou podle něj zachovány průzory mezi zástavbou: „To vše jsou zástupné problémy, které Praha 2 hledá, aby mohla být proti.“ Památkáři podle Kotíka s návrhem souhlasí, požadují pouze menší úpravy fasády.

Investor plánuje administrativní, obchodní a rehabilitační centrum

Nádraží Vyšehrad 20 let chátralo opuštěné. V roce 2007 ho České dráhy za 42,5 milionu korun ve výběrovém řízení prodaly společnosti TIP Estate. Loni v únoru nový majitel strhl bez povolení čekárnu, která stála mezi kolejemi a kterou s hlavní budovou spojoval podchod. Památkový odbor magistrátu poté firmě udělil tehdy nejvyšší možnou pokutu 100 tisíc korun.

Investor nyní plánuje opravit nádražní budovu, přibýt by měla i nová část. Vzniknout zde má administrativní, obchodní a rehabilitační centrum. I přes nesouhlas druhé městské části Kotík plánuje požádat Prahu 2 o územní rozhodnutí. Stavět by se podle něj mohlo začít v létě. Pokud radnice odmítne územní rozhodnutí vydat, je Kotík připraven předat spor soudu. „Měli bychom si ale všichni sednout a vyřešit to,“ zdůraznil Kotík.

České dráhy
Zdroj: ČT24