Od Hradce Králové až na polské hranice po rychlostní silnici

Nejpozději do roku 2022 by měla být hotová rychlostní silnice R11, která v Jaroměři naváže na dálnici D11 od Hradce Králové a povede na polské hranice. O možnostech urychlit výstavbu R11 a navazující polské rychlostní silnice S3, které by odvedly kamiony z obcí, jednali v polské Lubawce čeští politici s kolegy z Dolnoslezského vojvodství.

Kamiony směřující do Polska jsou zásadní problém v Náchodě

Obyvatelé Náchoda každoročně protestují proti nadměrné dopravě. Obchvatu se ani po 17 letech slibů nedočkali. Městem každý den projede 30 000 aut. Starosta Jan Birke (ČSSD) uvedl rekord, na který ale ve městě rozhodně nejsou pyšní: Za 8 hodin Náchodem projelo 4985 kamionů. 

Nespokojení starostové proto vyrazili do polské Lubawky, kde se na konferenci řešila možnost urychlit výstavbu nové silnice spojující sever a jih Evropy. Česká strana výstavbu hlavního tahu směrem na Trutnov kvůli legislativním průtahům stále odkládá. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Kroupy je problém s výkupy pozemků a s řetězením jednotlivých správních rozhodnutí.

Rychlostní silnice R11 by měla od Jaroměře navázat na dálnici D11, která dosud končí několik kilometrů před Hradcem Králové. Hranici by měla překročit v Královci na Trutnovsku a dál v Polsku pokračovat - to už s označením S3 - směrem na město Bolków.

Podle Jana Kroupy z Ředitelství silnic a dálnic je ale právě příprava rychlostní silnice R11 komplikovanější: „Zpracováváme dokumentaci pro územní rozhodnutí a zpracováváme jednotlivé průzkumy, které jsou potřeba pro tuto dokumentaci,“ popsal aktuální stav Jan Kroupa.

Hejtman Franc: Situace už je neúnosná, výstavbu R11 a S3 je třeba urychlit

Královéhradecký region už léta platí daň v podobě poničených silnic, nehodovosti a hluku. „Objem obchodní výměny mezi Českou republikou a Polskem šel v posledních letech strmě nahoru, ale dopravní spojení tomu naprosto neodpovídá. Nadměrná a neustále vzrůstající dopravní zátěž má velice negativní dopad na kvalitu života v mnoha našich městech a obcích,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD). 

image_661315
Zdroj: ČT24

Nový silniční tah by měl od obcí a měst na Náchodsku odklonit každý den polovinu kamionů jedoucích do Polska. Starosta Náchoda Jan Birke (ČSSD) k tomu dodává, že podle posledních údajů by hraniční přechod Lubawka měl mít kapacitu 11 000 vozů. Kdyby se poté provoz v Náchodě skutečně snížil na 50 procent, mohlo by tam podle starosty projíždět 3 000 kamionů a zhruba 18 000 osobních aut. A to už by podle Jana Birkeho Náchodu do jisté míry ulehčilo.

Polsku už má pro stavbu S3 stavební povolení

Přes zatím opuštěný hraniční přechod Lubawka by už po roce 2020 mohly projíždět tři tisíce kamionů. Polská strana je na výstavbu rychlostní silnice připravená: „Máme i potřebné stavební povolení,“ konstatoval Roman Szelemej, maršálek Dolnoslezského vojvodství. 

Urychlení přípravy výstavby rychlostní komunikace R11, zejména v úseku mezi Trutnovem a hranicí, při březnové návštěvě Královéhradeckého kraje slíbil premiér Bohuslav Sobotka. Starostové měst a obcí na Náchodsku věří, že spojnice mezi Českem a Polskem bude kompletně hotová nejpozději v roce 2022.

Výstavbu rychlostní silnice na polské hranice je třeba urychlit (zdroj: ČT24)