Cestou do Krkonoš pozor na rychlost – měří tam

Řidiči, kteří míří po silnici od Hradce Králové do Krkonoš, by si měli dát velký pozor na povolenou rychlost. Silnice na Trutnovsku totiž v regionu patří, co se rychlosti týče, mezi ty nejvíc hlídané. Nepřetržitě je sleduje automatický systém úsekových radarů – a to hned v několika obcích. Na Vysočině se zase využívají takzvané zpomalovací semafory – má je už více než 30 obcí a měst.

Starostka obce Kocbeře Eva Rezková (nestr.) si pochvaluje, že zavedení úsekového měření rychlosti u nich v obci se projevilo pozitivně. „Takhle pomalu by tady v minulosti auta nejela. Účel to splnilo,“ uvedla při pozorování provozu na silnici Eva Rezková. 

Silnice u Dvora Králové nad Labem směrem do Krkonoš je přehledná a má nový povrch. Dřív tam rychlost 50 km za hodinu dodržoval jen málokdo, a tak se radnice rozhodla pro úsekové měření na více místech. Díky většímu množství radarů tak zjišťuje rychlost aut téměř v celé obci.

Vedoucí odboru dopravy z Městského úřadu Dvůr Králové nad Labem Jan Sedláček demonstruje princip systému na dvou fotografiích. Jedna zachycuje auto na vjezdu do úseku a druhá na výjezdu z měřeného úseku. Zaznamenává se přesný čas při vjezdu a výjezdu, změřená je také přesná vzdálenost mezi kamerami. 

„Nejedná se o klasický radar, jak veřejnost říká. Rychlost je v podstatě dopočítána, takže není ani rozhodné, jestli do úseku vjedete o trochu zvýšenou rychlostí, ale pokud potom zpomalíte, tak se to v průměru zohlední,“ vysvětlil Jan Sedláček, vedoucí odboru dopravy Městského úřadu Dvůr Králové nad Labem. Průměrná rychlost aut se počítá i na dalších šesti místech v regionu. 

Úsekové měření

  • Mladé Buky
  • Kocbeře
  • Choustníkovo Hradiště
  • Vlčkovice
  • Dvůr Králové nad Labem
  • Lipnice
  • Horní Dehtov

Radary si od soukromé společnosti pronajaly trutnovská a královédvorská radnice. V obcích s úsekovým měřením rychlosti se počet přestupků během jednoho roku snížil na polovinu. „Dnes můžeme říci, že povolenou rychlost v obci překračuje méně než jedno procento řidičů,“ konstatoval Jan Sedláček, vedoucí odboru dopravy Městského úřadu Dvůr Králové nad Labem.

Městský úřad ve Dvoře Králové za rok zpracoval řádově 20–25 tisíc přestupků. Řidiči na pokutách jen od začátku roku zaplatili zhruba 16 milionů korun. „Výnos z těch pokut se stává významnou položkou městského rozpočtu,“ řekl Jan Sedláček. Část peněz ale radnice dají za pronájem techniky, vzrostly i náklady na zaměstnance. Miroslava Kameníková, mluvčí Městského úřadu Dvůr Králové nad Labem doplnila, že město chce vybrané peníze investovat zpět do zvýšení bezpečnosti na komunikacích.

Že jsou radary opravdu účinné, potvrzuje i policie, pro kterou má tento systém i jinou výhodu. Díky nim se totiž můžou policisté intenzivně zaměřit na kontrolu dalších míst, kde úsekové měření není, vysvětlila Šárka Pižlová, mluvčí Policie ČR Trutnov. Radary budou v obcích minimálně další čtyři roky, za které končí jejich pronájem.

Nové zpomalovací semafory na Vysočině už jen se stavbou přechodu pro chodce

Dopravu na Vysočině regulují zpomalovací semafory - má je už více než 30 obcí a měst. Jejich boom ale pomalu končí. Policisté teď pečlivě vybírají místa vhodná k jejich umístění a povolení navíc podmiňují i vznikem přechodu pro chodce. Příkladem je například obec Vladislav na Třebíčsku. Vede tam hlavní tah na Brno a denně projede až 6 tisíc aut. Semafor na začátku obce má jediný cíl – auta zpomalit.

Starosta Vladislavi Jan Havlena (nez.) uvedl, že původně zaznívaly protiargumenty o omezení plynulosti dopravy na hlavním tahu. „Ale řidiči si zvykli a vědí, že od značky obce musí jet 50 km za hodinu,“ řekl starosta Vladislavi. 

Všichni řidiči ale nohu z plynu nedají. Například Milada Havelková bydlí ve Vladislavi přímo u hlavního tahu a popisuje svou zkušenost s řidiči, kteří jedou takzvaně na doraz, pak u jejich domu zabrzdí a znovu se rozjíždějí. „Opravdu nás to ruší. A můžu vám říct, že každý týden tady někdo prohučí na červenou, vůbec to neřeší,“ dodala Milada Havelková.

V Havlíčkově Brodě si zpomalovací semafor radní i obyvatelé pochvalují. Po tragické nehodě, která se na čtyřproudové silnici stala a zemřel při ní školák, už je průtah bezpečnější. Ve Velké Bíteši na rušné silnici slouží zpomalovací semafor i chodcům. Právě kombinace zpomalovacího semaforu a přechodu má teď u úředníků i policistů zelenou. Podle mluvčí Policie ČR Dany Čírtkové souhlasné stanovisko s výstavbou zpomalovacího semaforu vydají pouze tehdy, bude-li součástí stavby právě i přechod pro chodce. 

Takzvané úsekové radary ale na Vysočině chybí. Obce a města do nich investovat nechtějí. Vymahatelnost pokut od neukázněných řidičů je totiž podle radních nízká, takže by to byla jen ztráta času.

Úsekové měření rychlosti a zpomalovací semafory (zdroj: ČT24)