Do brněnské dopravy potečou miliardy

Brno – Půl miliardy na opravy vozoven, sto milionů na šest modernizovaných tramvají a 20 zcela nových tramvají za více než miliardu. Dopravní podnik města Brna (DPMB) čekají v nejbližších letech obří investice.

Veřejné dopravě v Brně sloužila už v době, kdy ulicemi jezdila koněspřežná tramvaj. Nyní ji čeká velká přestavba za půl miliardy korun. Řeč je o vozovně brněnského dopravního podniku v Pisárkách. Ta dávno nevypadá jako v dobách koněspřežky. Už v roce 1898 se musela přizpůsobit nástupu elektrických tramvají a postupně procházela přestavbami. Nyní je podle dopravce čas na další.

„V jižní části budou čtyři nové kusé koleje, což výrazně zjednoduší obsluhu areálu. Nyní se tramvaje v noci odstavují i na dopravních kolejích, což ztěžuje odbavení vozidel při výjezdu. Výhledově se počítá i se zastřešením,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová. V další etapě se postaví nové zázemí pro denní ošetření vozidel. Ve stávající hale vznikne mycí linka a pracoviště pro čištění tramvají. Díky zastřešení taky tramvaje nebudou vystavené povětrnostním podmínkám, od čehož si podnik slibuje větší životnost vozů.

V poslední etapě vznikne ve vozovně smyčka za výjezdem z vozovny před zastávkou Lipová a nové nástupiště. To posléze umožní zrušení smyčky na Mendlově náměstí, která zatím blokuje jeho rekonstrukci. Celkový účet: půl miliardy korun. Projekt chce mít dopravce hotový příští rok a počítá s dotací města.

Trolejbusům není hej

Opravit potřebuje ale i mnohem mladší vozovna v Komíně. Trolejbusům začala sloužit teprve před 18 lety. Některé statické prvky však podle posudku nevyhovují, stejně jako některé povrchy, a ohrožují bezpečnost provozu. Odstranění částí v havarijním stavu spolkne 31 milionů korun, dalších zhruba 40 milionů dopravce použije na opravy a výměny technologií. Potřeba je vyměnit téměř 200 oken včetně prosklené stěny, ocelová vrata nahradí hliníková, je potřeba dodělat opravu střešního pláště. „V místech, kde trolejbusy stávají, se propadá podlaha, a na některých místech dokonce i zatéká,“ popsala neduhy vozovny Hailichová.

Primátorův náměstek Richard Mrázek (ANO) o investicích do vozoven (zdroj: ČT24)

Nejen vozovny, ale i vozy

Stovky milionů nepotečou jen do zázemí dopravního podniku, ale uvidí je i cestující přímo v ulicích. Dopravní podnik se chystá na nákup tří minibusů na elektřinu za 27 milionů korun. Ještě víc ale bude stát obnova tramvajového parku. Ještě letos dá podnik 112 milionů korun do přestavby šesti starších tramvají na nové vozy typu Vario.

Brněnští radní také schválili nákup 20 zcela nových tramvají známých jako „porsche“ od plzeňského podniku Škoda Transportation. Zaplatí za ně více než 1,1 miliardy korun. Město si od kontraktu slibuje, že nemusí Škodě platit dluh přes 130 milionů korun, který vyplýval ze smlouvy na dodávku tramvají z roku 2006. „Spor se vlekl osm let. Původní smlouvu uzavřela ještě koalice před nástupem sociální demokracie v roce 2006,“ uvedl primátor Brna Petr Vokřál (ANO).

Nové vedení města se se Škodou dohodlo na mimosoudním narovnání. „Nemusíme nic platit, ale koupíme další tramvaje. Docílili jsme ještě nižší kupní ceny, než byla stanovena ve smlouvě z roku 2006,“ dodal Vokřál.

Dodávky bez volné soutěže se ale nelíbí všem. „Klíčové je ptát se, proč město neoslovilo další dodavatele tramvají a nepozvalo je do soutěže, protože na trhu je jich evidentně výrazně více,“ myslí si ředitel Transparency International ČR David Ondráčka.