Účinnost brzd může zvýšit dvojí chlazení, vymyslel student z Ostravy

Ostrava - Student aplikované mechaniky Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava Marek Gebauer vymyslel nový systém chlazení brzdového systému závodních automobilů. Jde v podstatě o princip dvojího chlazení, který násobí účinnost brzd. Zaujal přední světové výrobce aut, a je tak naděje, že nápad, na který už získal evropský patent, prosadí do výroby.

Na celosvětové konferenci předních výrobců automobilů, která byla minulý týden v německých Drážďanech, měl nápad doktoranda Marka Gebauera největší úspěch ze všech studentských prezentací. Na vylepšení chlazení brzd pracuje od začátku svých vysokoškolských studií, když dostal za úkol zpracovat napěťově deformační analýzu kotoučové brzdy u automobilu. Systém vytváří v týmu se svým bratrancem Zbyňkem Lorenčukem, se kterým si v dětství hrával také s autíčky.

Jde o vylepšení brzdového systému z hlediska proudění vzduchu kolem brzdových komponentů. „Říkal jsem si, proč nevyužít kinetickou energii vzduchu ještě jednou? Přidali jsme difuzér s vnitřními lopatkami, které stáčí chladnější proud vzduchu ještě jednou,“ vysvětloval mladý vynálezce. „Podařilo se nám získat na to evropský patent. Máme podané i jiné žádosti, ale zatím nevím, jak jsme dopadli,“ uvedl Zbyněk Lorenčuk.

Marek Gebauer s výzkumným modelem
Zdroj: ČT24/Marek Gebauer

Na konferenci výrobců automobilů v Drážďanech se nápad prosadil v silné konkurenci. „Konference se zúčastnilo na devět set odborníků z oblasti automobilového průmyslu a ze sféry vysokých škol. O vítězi rozhodovali výrobci značek, jako je Audi, Toyota nebo BMW,“ uvedla Jana Kukutschová z Centra nanotechnologií Ostravské technické univerzity. Se všemi významnými firmami Gebauer a jeho tým jednali o možné spolupráci. „Vypadá to nadějně, protože výrobci byli naším nápadem hodně nadšeni,“ uvedl Gebauer.

Účinnost brzd může zvýšit dvojí chlazení, vymyslel student z Ostravy (zdroj: ČT24)

Systém dvojího chlazení oceňuje i jezdec dálkových motoristických soutěží, jako je Rallye Dakar, Aleš Loprais. „Rozhodně budeme tento systém zkoušet. Moc se mi líbí a myslím si, že má budoucnost,“ uvedl Loprais. Velkým přínosem by patent mohl být zejména pro jezdce Formule 1.