Potřebujete nutně kardiologa? Možná v červnu, možná v listopadu!

Praha - Pokyn lékaře někdy pacient při sebelepší vůli nemůže splnit. A to pak třeba ohrozí i jeho zaměstnání. Řidič z povolání Jaroslav Foldyna z Hradce Králové potřebuje po operaci srdce doložit magistrátu lékařským posudkem, že je schopný dál řídit auto. Termín ale nemůže stihnout. Nesehnal volného kardiologa.

Do deseti dnů se hlaste u kardiologa, přikázal lékař v nemocnici panu Foldynovi po operaci srdce. U žádného ze čtyř specialistů v Hradci Králové ale pacient neuspěl. Nejbližší termín kardiologa je konec června.

Jedním z těchto specializovaných lékařů z Hradce Králové je Jana Píšová. Ta na dotaz, kdy by se u ní pan Foldyna mohl dostat na řadu, konstatovala, že na konci října, začátkem listopadu. Současně ale připustila, že taková čekací doba je „šílená“. „Pacientům doporučuji, ať se obrátí na svoji zdravotní pojišťovnu, protože ta jim má zařídit, aby se ke kardiologovi dostali včas,“ nabádá lékařka.

Pan Foldyna proto šel do pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny. Spěchal, protože doklad od kardiologa musí získat do 14. května, jinak přijde o řidičský průkaz. Na VZP musel čekat déle než hodinu. Úřednice mu pak sdělila, že věc se musí řešit písemně - pacient si podá žádost a příslušné oddělení zdravotní pojišťovny se vyjádří. 

Pan Foldyna proto z pojišťovny odcházel zklamaný. Čekal, že dostane doporučení kardiologa, místo toho ale jen sepsal žádost. „Všechno je to na dlouhé lokte. Nejsem technicky schopen zajistit si sám sobě prohlídku, abych nepřišel o papíry. Tudíž o práci,“ lituje Foldyna.

Řidič se dostal do pasti úřadů (zdroj: ČT24)

Kardioložka Píšová si je vědoma, že Foldynovi jde o uhájení živnosti: „Daleko větší průšvih je, že stejný termín na vyšetření mám pro pacienty, kteří opravdu potřebují to vyšetření dřív, protože jejich zdravotní stav to vyžaduje - a to je větší průšvih než řidičský průkaz. Protože v kardiologii jde dost často o život,“ uvedla Píšová.

Roman Prymula, ředitel Fakultní nemocnice Hradec Králové k případu uvedl, že zdravotní pojišťovna zodpovídá za to, aby kardiolog k dispozici byl. Píšová ovšem tvrdí, že kardiologů je málo a jsou přetížení. V této souvislosti připomněla, že kardiologickým pacientům se v nemocnicích v současné době dostane skvělé péče. Počet úmrtí se proto ve srovnání s minulostí snížil.

Nicméně i kardiologové v nemocnici jsou podle Píšové přetížení. A po propuštění z nemocnice pak pacient s kardiologickým onemocněním musí řešit, co dál, kdo ho bude léčit. „Jsme přetížení všichni a jediný, koho to asi zajímá, je zdravotní pojišťovna,“ uvedla kardioložka. Konkrétně ona má v ordinaci denně kolem 40 až 50 pacientů, i když ne všichni jdou přímo na vyšetření - někdo si chce jen nechat předepsat recept.

Nakonec pan Foldyna jednu kardioložku doslova uprosil a přednostní termín pro vyšetření dostal. Musel si ale pomoci sám - a písemnou žádost pojišťovně přesto podal. „Někdo by se nad tím měl zamyslet, je to obrovská systémová chyba,“ uvedl ke svému hledání kardiologa Foldyna.