Jednání o Blance vázne: Podle Krnáčové za to může „podstatně víc debilů“

Praha – Ani dnešní jednání mezi zástupci hlavního města a dodavatelskými firmami nepřineslo nový termín otevření tunelu Blanka. Obě strany se pouze dohodly, že si vymění některé důležité podklady. Stále ale není jasné, jak se vyřeší problém s kabely uvnitř tunelu. Ty je nutné vyměnit, protože nejsou určené do vlhkého prostředí. Firmy ale podle primátorky Adriany Krnáčové svalují vinu jedna na druhou. Krnáčová chce proto vznik parlamentní vyšetřovací komise, která by tunel Blanka prošetřila.

„Já se předem chci omluvit za minulé vyjádření, že za ten stav, ve kterém se nachází tunel Blanka, může jenom debil. Já jsem zjistila, že tam je podstatně více debilů, kteří za to můžou. Po tom dnešním setkání už je to jasné – dnešní schůzka byla o tom, kdo za to může. Firmy svalují vinu jedna na druhou, což je neakceptovatelné,“ uvedla po schůzce Krnáčová.

Podle ní se možná jedná o zločinné spolčení nebo spolčení, jak vytáhnout z hlavního města co nejvíc peněz. „Trochu mi to připadá jak akce gripeny – ty sice nikdo nedošetřil, ale toto došetříme. Dnes jsem požádala pana poslance Schwarze, aby zřídil vyšetřovací komisi, tak jak to udělal v případě Opencard. A budu trvat na tom, aby se do důsledků došetřilo, kdo za co může. To znamená, zda je to město a nekompetentní politická reprezentace, nebo jsou to úředníci, kteří spolu s nimi toto způsobili. Nebo to jsou firmy, které nějakým záhadným způsobem nejsou schopny dostát svým závazkům, které vyplývají ze smlouvy,“ dodala primátorka.

Zřízení komise podporuje většina sněmovních klubů. „Náš poslanecký klub se určitě iniciativě paní primátorky nebrání,“ uvedl šéf poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák. „Tunel Blanka je jednou z nejzávažnějších kauz, která se v poslední době line českou politikou. V tomto případě by sněmovna měla splnit svou kontrolní funkci,“ domnívá se místopředseda sněmovny Petr Gazdík (TOP 09).

Podle poslance a bývalého pražského zastupitele Františka Laudáta (TOP 09) je však parlamentní komise nesmysl: „Samozřejmě sněmovna si může odhlasovat, co chce – založit komisi, ale mně to přijde úplně postavené na hlavu. Proč by stát měl zasahovat do městské investice. Blanka je financována z rozpočtu hlavního města, nejsou tam ani evropské ani státní peníze.“ Podle něj je mnohem snazší cesta ustanovit vyšetřovací komisi na zasednání městské rady.

Vedení Prahy s ČKD jedná kvůli problémům s kabely, které poničila voda. Stavba Blanky si vyžádá asi 37 miliard korun.

Blankou se již prohánějí auta, ale jenom dodavatelských firem
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Opakované posouvání termínu otevření tunelu Blanka je cílem mnoha vtipů na sociálních sítích

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka se obě strany dohodly, že si vymění některé důležité podklady. Stále se navíc čeká na závěry z pojišťovny, které by Praha měla dostat příští týden. Do konce března pak má být hotov znalecký posudek. Z něj by mělo být jasné, kolik kabelů je třeba vyměnit. „Co se týká takzvaných průchodek, tak se bavíme o 95 procentech kabelů,“ řekl náměstek primátora Petr Dolínek (ČSSD).  

„ČKD DIZ deklarovalo, že pokud město vydá nějaký pokyn, tak je připraveno k součinnosti dle svých smluv. Nejdříve tomu ale musí předcházet jednání, kdo to bude platit. Ne že si město bude neustále jen něco objednávat a následně platit – to je pro nás nepřijatelné,“ dodal Dolínek. 

ČKD DIZ však nadále tvrdí, že chyba není na jejich straně a že postupovali podle zadání. „My si nejsme vědomi žádného pochybení. My jsme postupovali zcela v souladu s projektovým zadáním, se smluvní dokumentací,“ uvedl mluvčí společnosti Karel Samec. Vinu odmítá i firma Satra, která kabely v Blance projektovala: „My si za svým technickým řešením stojíme,“ uvedl její výrobní ředitel Alexandr Butovič.

Opravy kabelů mohou vyjít na desítky milionů

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle vyjádření Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek milionů korun. Dodavatel, firma ČKD, ale vinu za vzniklou situaci odmítá. Stejně tak ji odmítl hlavní projektant tunelu, firma Satra, i Inženýring dopravních staveb, který stavbu dozoruje. 

Den otevřených dveří v tunelu Blanka
Zdroj: ČT24/Jan Langer

„Ze strany ČKD jsme byli upozorněni, že máme více dodavatelů a tím pádem oni nemohou garantovat celý tunel, protože garantují pouze technologickou část. A v dodatku číslo pět měli slíbeno, že jim bude místo pro zhotovení díla předáno v takovém technickém prostředí, které je adekvátní k projektu – což když to zjednodušíme, je suché prostředí,“ uvedl na dnešním brífinku Dolínek.

Podle něj udělalo vedení hlavního města v minulosti obrovskou chybu, když dopustilo rozdělení na několik dodavatelů a nevysoutěžilo si jednoho dodavatele jako celku. „V tom vidím politický a jiný úmysl v minulosti k poškození města, to je naprosto jasně vidět.“  

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedení primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).