Za tragédii v Lopeníku dostal traťový komisař podmínku

Uherské Hradiště – Traťový komisař Petr Plášek dostal za tragédii při rallye v Lopeníku podmínku. Verdikt dnes vynesl Okresní soud v Uherském Hradišti. Při tragédii na RallyShow Uherský Brod nedaleko obce Lopeník na Slovácku zemřely v roce 2012 po nehodě závodního vozu čtyři dívky. Plášek je měl jako traťový komisař vykázat ze zapovězeného prostoru, což ale neudělal.

Nejtragičtější nehoda v novodobé historii tuzemské rallye skončila podmínkou pro traťového komisaře Petra Pláška. Soud ho uznal vinným z usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví také z nedbalosti. Uložil mu trest odnětí svobody na 18 měsíců s podmínečným odkladem na rok a půl. Rozsudek zatím není pravomocný. „Obě strany si ponechaly lhůtu na rozmyšlenou. Co se týká mého návrhu, tak trest je jen nepatrně mírnější. V současné době nezvažuji, že bych podal odvolání,“ uvedl státní zástupce Tomáš Pindur.

Podle žalobce Plášek nedostál povinnostem traťového komisaře, když řádně nesledoval diváky a nevykázal je ze zakázaného prostoru. Pláškův obhájce naopak z tragédie viní řidiče a pořadatele rallye, kteří údajně místo nehody podcenili, když ho neoznačili za nebezpečné. Sám Plášek několikrát zopakoval, že se cítí nevinný.

„Jako traťový komisař nedbal náležitě opatrnosti a nevykázal ze svého stanoviště osoby, které se tam pohybovaly nejméně 14 minut,“ uvedl soud ve svém zdůvodnění. Soud podle svého závěru nezjistil, že by organizátoři závodu něco zanedbali tak, aby to mělo zásadní dopad na bezpečnost jezdců či diváků. „Traťoví komisaři měli dohlížet na to, aby se diváci nezdržovali tam, kde nemají co dělat. Diváci mohli být jen na vyznačených místech, dále na místech vyvýšených nad tratí nebo za překážkami, za zdí a podobně,“ zdůvodnil soud. „Tento druh sportu s sebou nese riziko. Kdo se ho účastní, i v pozici diváka, musí s rizikem počítat,“ upozornil soud.

Tragická sezona

Při závodu RallyShow Uherský Brod, který v listopadu 2012 projížděl obcemi na Slovácku, působil Petr Plášek jako traťový komisař. Jeho místo bylo na kraji obce Lopeník. Mladík ale opustil vytyčené místo a přesunul se na druhou stranu silnice. Podle svých slov nevěděl, že jde o zakázanou a nebezpečnou zónu. Tam se k němu připojila i jedna známá a Pláškova přítelkyně se třemi dalšími dívkami.

Během první rychlostní zkoušky však došlo k tragédii. Závodní vůz Mitsubishi Lancer posádky Michaela a Josefa Bartončíkových vyletěl po překonání horizontu z trati a celou skupinku smetl. Čtyři dívky ve věku 7, 18, 18 a 20 let zemřely. Starší žena i sám Plášek byli hospitalizováni se středně těžkými zraněními. Závodníci z havarovaného vozu vyvázli bez zranění.

Závod byl po tragédii předčasně ukončen, stejně tak skončila celá závodní sezona. Dva dny po události o tom rozhodl Svaz rally. Nejely se tak poslední dva závody sezony - Pražský Rallysprint a Mikuláš Rally Slušovice. „Pro pořadatele uherskobrodské rallyshow je obrovský šok, co se stalo. RallyShow nebude v budoucnu pokračovat,“ řekl tehdy organizátor Petr Bujáček. Rok 2012 byl při rallye mimořádně tragický, závody si vyžádaly celkem sedm životů: vedle mrtvých dívek z Lopeníku zemřeli ještě dva závodníci a jeden další divák.

Měl je vykázat, to ale neudělal

Policie nehodu vyšetřovala několik měsíců, jediným obviněným v celém případu je nakonec právě traťový komisař Petr Plášek. Pořadatel podle policie nepochybil. Obviněn nebyl ani řidič, který jel závod na uzavřené trati, byť podle policie se na nehodě kromě větru podepsala i jezdecká chyba. Došlo k ní ale na uzavřeném okruhu, kde bylo povinností pořadatelů zajistit bezpečnost.

Plášek stanul před soudem loni v únoru. Státní zástupce ho vinil z usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví z nedbalosti. Sám Plášek poukazoval na to, že školení traťových komisařů podle něj nebylo dostatečné, stejně tak zpochybnil, že by na místě nehody byla vyznačena zakázaná zóna. „Tabule a pásky tam pořadatelé nalepili až po nehodě,“ řekl ve své výpovědi. Tu potvrdili i někteří příbuzní obětí a další traťoví komisaři.

Zasáhlo to celou obec, tvrdí místní

„U nás je tato událost ještě stále živá, všechny nás to poznamenalo. V mých očích - a troufám si říct že i v očích široké veřejnosti - skuteční viníci této tragédie potrestáni nebyli,“ reagoval na verdikt starosta Lopeníku Roman Buček (nez.).

Naopak pořadatelé tvrdí, že vše bylo v pořádku. „Pravidla, podle kterých jsme závod pořádali a která jsou společná pro všechny podniky, jsme dodrželi. Udělali jsme všechno, co jsme před závodem povinni udělat,“ reagoval organizátor závodu Petr Bujáček. Jeho slova potvrdil i generální sekretář Autoklubu ČR Adam Eliáš. „I my v rámci šetření jsme došli k tomu, že pořadatel zajistit trať v souladu s tehdejšími národními sportovními řády,“ uvedl Eliáš.

Poškození se v trestním řízení domáhají kompenzace za více než 22 milionů korun. Většinu částky tvoří odškodnění za nemajetkovou újmu. „Škodu uplatňujeme zvláště po pořadateli závodu, neboť máme za to, že za celý průběh závodu zodpovídal nejen traťový komisař,“ řekla zmocněnkyně poškozených Anna Kapsová.

Tragédie změnila tvář rallye

Po tragédii začala debata o bezpečnosti při automobilových závodech. Pro rok 2013 už byla připravena nová pravidla. Ta pro rallye znamenají méně adrenalinu, ale pořadatelé si od nich slibují větší bezpečnost: retardéry mají závody zpomalit, diváci musí stát dál od trati, nesmí závody sledovat v zatáčkách nebo za horizonty ani na místech, kde by měli za zády pevnou překážku, která by jim v případě havárie znemožnila útěk. Změny se dotkly i závodníků: ti, kteří chtějí řídit silné auto, musí projít školením. Tresty naopak čekají na závodníky, kteří havarují častěji než ostatní - divoká jízda může končit odebráním licence, přeřazením do slabší moto třídy nebo psychotesty. 

Jak bezpečně sledovat rallye, radí divákům i web Rally bezpečně. Organizátoři především apelují na diváky, aby poslouchali pokyny pořadatelů. Pořadatelé si totiž stěžují na to, že nemají žádnou oficiální pravomoc vykázat diváky z míst, kde nemají co dělat.

O bezpečnosti rallye hovoří Adam Eliáš z Autoklubu ČR (zdroj: ČT24)

Z bezpečnostního manuálu Autoklubu České republiky

Místa, kde v žádném případě nemohou být diváci:

1. V zakázaných místech a před páskou nebo zábranou. Tato místa jsou velmi nebezpečná. Páska (příp. zábrany) vždy tvoří hranici diváckého prostoru, teprve za nimi při pohledu od trati RZ se může stát.

2. V únikových zónách a uvnitř vykřížování páskou. Vyznačují se na křižovatkách, kde se křížením pásek znemožní pohyb diváků. Tento prostor je určen pro vozy, kterým se nepodaří odbočovací manévr, zpomalit a dostat auto pod kontrolu. V těchto místech nesmí stát ani kameramani a fotografové!

3. V blízkosti trati (před příkopem, před vyvýšením, před srázem apod.).

4. Pod úrovní vozovky (až do dostatečné vzdálenosti od trati).

5. Před pevnou překážkou (plot, stěna, strom, vozidlo apod.).

6. V místech proti přijíždějícím vozidlům.

7. Na vnějším i vnitřním obvodu zatáček.

8. V místech intenzivního brzdění nebo akcelerace po obou stranách trati.

9. Po obou stranách trati u skoků a horizontů (zejména za nimi).

10. V bezprostřední blízkosti trati RZ, např. u hradící pásky, na nízkých zídkách a na svodidlech by zásadně neměli diváci sedět (nulová schopnost reagovat na situaci)

Diváci mohou být pouze:

1. Ve vyznačených diváckých místech.

2. Na stanovištích dostatečně vyvýšených nad tratí.

3. Za pevnou hradbou (zeď, taras, stromy apod.).

4. Ve značné vzdálenosti od trati.