Krnáčová: Připravme se na to, že Opencard asi skončí

Praha – Metropole se musí připravit na to, že skončí s projektem Opencard. Prohlásila to pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Vlastník majetkových práv, společnost eMoneyServices, dnes u karty vypnula možnost on-line objednávek, celý projekt přislíbila provozovat do konce tohoto měsíce. Praha s EMS nemá uzavřené potřebné provozní smlouvy.

Mluvčí EMS: Vinu za Opencard nese Praha (zdroj: ČT24)

Možnost objednat si přes internet kartu Opencard přestala fungovat kolem poledne. „Jednání společnosti eMoneyServices, která blokuje on-line objednávání opencard, považuji za minimálně nekorektní. Není možné, aby si Pražany brali jako rukojmí,“ reagovala v tu chvíli primátorka s tím, že firmě prý už včera poslala dopis, v němž požádala o předložení nabídky na odkup zdrojových kódů. „Původní nabídka dosahující částky 400 milionů korun je nad rozpočtovými možnostmi Prahy.“

Výpadek se podle primátorky nijak nedotkne cestujících, kteří už kartu používají, ale jen nových klientů. Praha denně eviduje 40 až 50 žádostí o vydání nové karty. V kamenných předprodejních místech si ale lidé mohou kartu pořídit i dál.

EMS: Vinu nese nečinnost města

Podle mluvčího EMS Martina Opatrného jeho společnost žádný dopis nedostala. Na situaci, v níž Praha nemá uzavřené smlouvy na podporu systému, prý jeho společnost upozorňuje už řadu měsíců, a dnešek je tak důsledkem magistrátní nečinnosti. „Současné vedení města nese za výpadky služeb plnou zodpovědnost. Nečinností hlavního města Prahy jsme nuceni podporu postupně ukončovat,“ prohlásil ve vysílání ČT24 s tím, že magistrát už od roku 2013 upozorňuje na potřebu vzniklou situaci řešit.

„Nikdo se nemůže zlobit, že eMoneySevices nebude poskytovat služby, za které město neplatí. Do 31. ledna systém poběží, ale podporu postupně ukončujeme. V rámci utlumování podpory jsme vypnuli služby, které jsou součástí systému Opencard.“ Další kroky společnosti Opatrný odmítl specifikovat, mohou mít podle jeho slov technický i právní charakter.

V podvečer Krnáčová novinářům řekla, že se Praha musí připravit na to, že projekt Opencard asi skončí. Jednání s firmou EMS nicméně prý bude pokračovat kvůli odkoupení softwaru. Firmu, která by zajišťovala podporu systému, by pak mohlo hlavní město vybrat v otevřeném výběrovém řízení.

Proti proudu času. Od karty k papíru

Praze v průběhu loňského roku vypršely smlouvy na provoz projektu a nové uzavřeny nejsou. Spor proto řeší od prosince loňského roku i pražský městský soud. Společnost eMoneyServices se domáhá na magistrátu hlavního města 42,7 milionu korun za údajně neoprávněné používání softwaru ke kartě. EMS získala majetková práva k softwaru od firmy Haguess. V žalobě tvrdí, že Praha vyčerpala rozsah licence k užívání softwaru už v listopadu 2011. Podle firmy tak město porušuje její autorská práva a bezdůvodně se na její úkor obohacuje.

Bývalá rada hlavního města v čele s Tomášem Hudečkem (dříve TOP 09) schválila postoupení sporu s EMS k rozhodčímu soudu. Arbitráží se měla řešit část dluhu Prahy za licenci ke kartám ve výši 34 milionů korun. Nová rada v čele s Krnáčovou ale arbitráž zrušila s tím, že chce nejdříve počkat na rozhodnutí soudu. Celkem EMS požaduje 150 milionů. Ale to je částka za minulé služby, další dluh Praze naskakuje doslova každou minutou, protože EMS celý systém stále spravuje. Další soudní líčení je naplánováno na únor.

ODS: Z možného řešení se stalo řešení jediné

Karta Opencard, která slouží především jako tramvajenka, stála přes 1,35 miliardy korun a dosud si ji vyzvedlo více než 1,2 milionu cestujících. Kromě toho, že o ni vede Praha spor s provozovatelem, je karta i předmětem trestního stíhání. Deset bývalých radních za TOP 09 a ODS a pět úředníků kvůli projektu čelí obvinění. Problémy s projektem došly tak daleko, že vedení města včera schválilo možnost částečného přechodu na předplatné papírové kupony.

Na koalici se kvůli dnešním potížím snesla vlna kritiky od opozice. Předseda pražské ODS Filip Humplík mluví o „návratu do minulosti“: „Paní primátorka ještě včera ujišťovala Pražany, že papírové jízdenky jsou jen náhradním řešením. O 24 hodin později už jsou řešením jediným.“