Tramvajenka se vrací: Praha chystá návrat papírových kuponů

Praha – Cestující v pražské MHD pravděpodobně opět budou používat papírové kupony. O návrhu bude v příštím týdnu jednat městská rada, pokud ho schválí, budou kupony k dispozici nejpozději od března. Prozatím budou fungovat souběžně s elektronickými předplatními jízdenkami náhranými na opencard. Aby byly papírové a elektronické jízdenky rovnocenné, nechá město zrušit některé výhody opencard. Budoucnost karet má naznačit analýza, kterou pražští radní nechají vypracovat.

Zatímco z mnoha světových měst postupně mizí klasické papírové jízdenky a kartičky s nahranými daty si musí pořizovat i turisté, Praha míří docela opačným směrem. Na nové plány rady upozornil zastupitel Jakub Michálek (Piráti). Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) již o znovuzavedení papírových kuponů na začátku týdne informovala dopravní podnik a organizátora dopravy, organizaci ROPID, vyplývá z podkladů pro nadcházející jednání pražské rady. Dopravce a organizátor dopravy dostali za úkol připravit technologickou podporu a informační kampaň. Mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl však označil „za předčasné vytvářet jakékoliv závěry v souvislosti s tímto materiálem, předtím než bude projednán radou“. 

Termín opětovného zavedení papírových jízdenek stanoví návrh na březen, pokud bude možné vytisknout kupony dříve, zavede je město ještě před začátkem března. Souběžně s obnovením papírových předplatních jízdenek však budou znevýhodněni držitelé jejich elektronické obdoby, aby byly podmínky pro všechny stejné. Praha tak u opencard zruší možnost přerušit platnost celoročních předplatních jízdenek.

Podle Martina Opatrného, mluvčího společnosti eMoneyServices (EMS), která provozuje systém Opencard, však bude nutné papírové jízdenky zavést ve spolupráci právě s EMS, mají-li oba systémy fungovat souběžně. Nad plány vedení města se přitom podivil. „Praha bude prvním městem na světě, které se po úspěšném zavedení elektronického odbavování vrátí k papírovým kuponům,“ zdůraznil Martin Opatrný. Opoziční zastupitel Filip Humplík (ODS) potom navržený postup označil za „nejhorší možné řešení, které nás vrací do minulosti“.

Začátek konce pro opencard? Dožila by se osmi let

O osudu systému Opencard má rozhodnout analýza, konkrétní informace zatím nechce říct vedení města ani zastupitelé České pirátské strany, kteří s koalicí situaci kolem karty řeší. Zástupci firmy eMoneyServices (EMS), která vlastní práva k Opencard, tvrdí, že Praha dosud ani nemá jasno v tom, zda bude v projektu pokračovat. EMS přitom má smlouvu na provozování systému pouze do konce měsíce. Sama primátorka loni v prosinci tvrdila, že „řešení“ situace bude do Vánoc. Koalice ale dosud žádné nepředstavila.

Opencard začala Praha zavádět v éře Pavla Béma v roce 2007. Od roku 2008 slouží jako nosič elektronických jízdenek (předtím byla použitelná především k placení poplatků za parkování v centru města), o dva roky později byly zrušeny papírové kupony s výjimkou přenosných (anonymních) časových jízdenek a studentských předplatních jízdenek. Později se vlastnictví opencard stalo podmínkou využívání bezplatného jízdného pro některé skupiny cestujících. Kartu si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících.

Nová trestní oznámení kvůli Opencard

Kvůli Opencard v minulosti policie obvinila skupinu pražských úředníků a deset radních. Nyní chce předseda poslanecké vyšetřovací komise k Opencard Bronislav Schwarz, aby vyšetřovatelé prověřili činnost samotné policie a dozorující státní zástupkyně Dagmar Máchové. Komise, jejíž závěrečnou zprávu dnes poslanci projednali, tvrdí, že se policejní vyšetřování odklonilo od trestního oznámení někdejší pražské opoziční zastupitelky Jany Ryšlinkové. Bylo rozdrobeno na dílčí skutky a zaměřilo se tak pouze na aktéry základní úrovně. „Chybí samotné zkoumání, vyšetřování, zda nebyl celý záměr navržen, konstruován a schválen skupinou osob ve vedení magistrátu, respektive v radě,“ uvedli poslanci. Komise navrhla vyšetřování ve smyslu Ryšlinkové oznámení obnovit v plném rozsahu.

Opencard stála Prahu zatím minimálně 1,35 miliardy korun. Okolnosti jejího vzniku, zavedení a uzavření smlouvy na provoz systému s firmou Haguess (od ní předloni odkoupila práva EMS) vyšetřovala policie. Jedinými obviněnými byla skupina někdejších úředníků z odboru IT. Soud jim později udělil podmínku, odvolací soud potom třem z šesti obžalovaných trest zrušil, jednomu naopak zpřísnil na nepodmíněný. Události související s Opencard vyšetřovala také parlamentní komise, která práci policie a státní zástupkyně opakovaně kritizovala. Kvůli pozdější smlouvě na další provoz systému uzavřené bez soutěže je obžalováno deset bývalých radních z TOP 09 a ODS. Soud navíc řeší i spor Prahy a EMS.

Historie Opencard:

  • říjen 2005: schválení projektu čipových karet pro MHD, knihovnu či parkování
  • duben 2007: zahájení výdeje opencard (zprvu zdarma)
  • květen 2008: spuštění aplikace DOS umožňující využít karty jako nosiče jízdenek na MHD
  • leden 2009: zrušení papírových ročních kuponů, opencard jako jediný jejich nosič
  • listopad, prosinec 2009: dva audity poukázaly na předražení projektu a jeho problémy kvůli závislosti na firmě Haguess vlastnící práva k systému
  • únor 2010: zahájení policejního vyšetřování, rovněž prodloužení smlouvy s Haguess
  • listopad 2010: zrušení většiny zbylých neelektronických časových jízdenek
  • duben 2012: prodloužení smlouvy s Haguess
  • leden 2013: podle rok staré dohody přešla práva na Opencard od Haguess na EMS
  • březen 2013: zahájení trestního stíhání radních, kteří v r. 2012 schválili prodloužení smlouvy
  • březen až červen 2014: spory města a EMS o provozování systému, úvahy o zavedení papírových kuponů
  • červenec 2014: dohoda o dalším provozu systému, žaloba EMS na Prahu kvůli údajným dluhům, původně mělo jít o arbitráž
  • prosinec 2014: přenesení žaloby k městskému soudu, dohoda o dalším provozu Opencard
  • leden 2015: příprava obnovení papírových kuponů