ŘSD: Technický stav testovaného mostu v Ostravě je alarmující

Ostrava - Ředitelství silnic a dálnic už má předběžné výsledky třídenních zátěžových testů, které probíhaly na jednom z poškozených mostů na přivaděči dálnice D1 v Ostravě-Přívoze. Ukázalo se, že vady jsou oproti předpokladům vážnější, jejich odstranění bude komplikovanější a mohlo být stát až dvě a půl miliardy korun.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl České televizi řekl, že zátěžové testy odhalily alarmující stav mostu. Ten druhý, při sjezdu z dálnice, nedoporučil ke zkouškám ani jeho zhotovitel. Zátěž by totiž nemusel vydržet. „V průběhu testů i zpracování dat vychází najevo, že také most, který jsme považovali za méně poškozený, je, bohužel, také v alarmujícím technickém stavu,“ oznámil Rýdl. Dodal, že opatření tomu budou v nejbližších dnech odpovídat.

Už před začátkem zátěžových zkoušek mluvčí správce silnic a dálnic informoval, že minimálně na netestovaném mostu bude nutné zavést v nejbližších dnech další omezení. Od září platil na obou mostech přivaděče v Ostravě-Přívoze zákaz vjezdu pro vozidla těžší než 3,5 tuny a omezení rychlosti pro řidiče osobních aut na padesát kilometrů v hodině. V případě mostu při sjezdu z dálnice již správce avizoval další snížení rychlosti na třicet kilometrů v hodině a svedení dopravy ze dvou jízdních pruhů do jednoho. Jaká další omezení by mohly výsledky zatěžkávacích testů přinést, Rýdl zatím nespecifikoval. Hrozí ale také varianta úplného uzavření mostů.

Zátěžové zkoušky
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Na obou mostech, které postavila společnost Eurovia, se objevily trhliny, jejich opěry se pohybují nerovnoměrně a vychylují se ložiska. Hlavní problém je podle Ředitelství silnic a dálnic nevhodný materiál v náspech. „V základech je použitý naprosto špatný materiál, který začal bobtnat a nosnou konstrukci mezi sebou drtit,“ uvedl Rýdl. Další chyba se podle něho stala už při samotné výstavbě. Před testováním mostu odhadl, že bude nutná asi půlroční oprava za 30 milionů korun, která by měla spočívat v tom, že se špatně použitý materiál ze základů vybere a nahradí jiným.

Vážné nedostatky se objevily nejen na mostech v Ostravě-Přívoze, ale i na dalších úsecích ostravské části dálnice, kde se povrch nebezpečně vlní. Stavební firma Eurovia souhlasí s tím, že problémy působí materiál v základech, ale trvá na tom, že jde o směs strusky a hutního odpadu, kterou si prý Ředitelství silnic a dálnic samo vyžádalo. To však stát odmítá. Eurovia neuznala reklamaci a odmítá platit opravy. Bude to předmětem soudního sporu. Kdo a kdy opravu mostů provede, není jasné. Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař chtěl vypsat výběrové řízení na odstranění vad a peníze pak soudně vymáhat od zhotovitele.