Ostravský dopravce po kritice ustoupil. Do tramvají už pouští vozík i kočárek

Ostrava - Dopravní podnik Ostrava od dnešního dne dovolil, aby ve vozech městské hromadné dopravy mohl tak jako v mnoha jiných městech cestovat zároveň rodič s dětským kočárkem a invalida na vozíku. Podle dosavadního nařízení, které někteří řidiči dodržovali striktně a jiní méně důsledně, nemohl člověk odkázaný na vozík v Ostravě nastoupit do tramvaje, pokud tam již byl kočárek a naopak. Dopravce se rozhodl pro změnu po vlně kritiky, že je to nesmyslně přísné nařízení. Striktní řidiči totiž nepouštěli invalidy či lidi s kočárky do tramvaje, i když tam bylo hodně volného místa.

S platností od 18. října už nemusí invalida na vozíku čekat v Ostravě na tramvaj, ve které nebude dětský kočárek. Dopravce povolil, aby na vyhrazených místech mohl zároveň cestovat rodič s kočárkem a invalida nebo cyklista s kolem. A na rozdíl od invalidních vozíků, které stále nesmí být v ostravských tramvajích či autobusech dva najednou, mohou nově nastoupit i dva cestující s kočárky či dva cyklisté s koly. Podnik také slibuje navýšení nízkopodlažních spojů a uvažuje o zavedení rezervačního systému pro lidi na invalidních vozících.

„Řidič může nově odmítnout invalidu nebo další kočárek či další kolo pouze v případě, že přepravu neumožňuje obsazenost vozu,“ sdělil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Tramvaje nejsou uzpůsobeny pro více kočárů. Dopravce přimhouřil oko

Mluvčí podniku potvrdil, že lidé si na omezení přepravy vozíků a kočárů stěžovali. „Ostravský podnik zaznamenal zvýšený počet podnětů hlavně na téma přepravy kočárků,“ uvedl Albrecht. Zdůraznil ale, že nešlo o samoúčelné nařízení. „Vozidla pro městskou dopravu provozovaná v České republice nejsou konstrukčně uzpůsobena k přepravě většího množství kočárků nebo invalidních vozíků. Naše nízkopodlažní vozidla jsou podle technické dokumentace vybavena zpravidla pouze jedním vyhrazeným prostorem,“ řekl Albrecht. Proč se nyní dopravce rozhodl přimhouřit nad technickými parametry oko, vysvětluje vstřícností. „Dovedla nás k tomu odborná diskuze vedená ve snaze vyjít maximálně vstříc maminkám s kočárky,“ řekl Albrecht. Zdůraznil, že dopravce tím na sebe bere vyšší odpovědnost.

Stejné tramvaje jako v Ostravě jezdí i v dalších českých městech. Například invalidé v Olomouci tento problém nemají. „Počet invalidních vozíků není jakkoliv omezen,“ potvrdila mluvčí Dopravního podniku Ostrava Martina Krčová. Problémy s nastoupením do vozu tam nemají ani lidé s kočárky.

To, že někteří řidiči ostravské městské hromadné dopravy skutečně vykazovali cestující s kočárky či invalidy, potvrdil například vozíčkář Jan Lindovský a jeho partnerka. S odmítnutím se setkal i třikrát za týden. „Když jsme nastupovali, přišla za námi řidička, že s ní nemůžeme jet, protože v tramvaji je už kočárek,“ popisovala Pavla Koruňáková. „Bylo to velmi deprimující. Navíc jsem většinou spěchal k lékaři,“ doplnil Lindovský.