Ombudsmanovi se nelíbí zrušení Kozí dráhy

Ústí nad Labem - Ombudsman Otakar Motejl ostře pokáral Ústecký kraj za zrušení letité Kozí dráhy - podle něj to byl předem promyšlený a cílěně nachystaný krok. Přestože obce podél kolejí za obnovu provozu bojují, úřad s ničím takovým nepočítá. Vlaky zmizely z trati z Děčína do Oldřichova po 136 letech. Podle kraje jimi v posledních letech jezdilo málo lidí. A právě to bylo pro krajský úřad klíčovým argumentem, proč vlaky od posledního jízdního řádu neobjednal vůbec. Za to teď sklidil kritiku od ombudsmana. Otakar Motejl tvrdí, že úřad utlumoval dopravu na trati cíleně.

„Úřad podnikal kroky k tomu, aby byla postupně doprava utlumována až se počet cestujících hodně snížil, což pak bylo následně využito jako argument k úplnému zrušení dopravy na trati,“ říká Iva Hrazdílková z Kanceláře veřejného ochránce práv.

Krajský úřad trvá na svém a tvrdí, že vlaky byly příliš drahé. Argumentuje i takzvanými souběhy. Evropské zákony totiž zakazují, aby úřad dotoval na jedné trase autobusy i vlaky. „Postupovali jsme podle rozhodnutí lidí a podle toho, co bylo pro kraj výhodnější,“ řekla ČT mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Veronika Kindlová.

Kraj navíc původně podporoval i stavbu dálničního přivaděče, který měl z části vést po kolejích trati 132. Jenže varianta narazila u ministerstva životního prostředí. Starostové obcí mezitím dál bojují za obnovu trati. Chtějí, aby se na ní vrátily alespoň turistické vlaky. Zatím mají jedinou jistotu - krajský úřad na ně nedá ani korunu. „Úkolem kraje není zařizovat turistickou dopravu, ale základní dopravní obslužnost,“ argumentuje mluvčí Kindlová.

Starostové teď hrají o čas - potřebují, aby se vlaky vrátily na trať co nejdřív. Jinak totiž hrozí, že koleje rozeberou zloději kovů. Na několika místech se o to už pokusili.