Vlaky zastavují u Prahy na pěti nových místech

Praha – Ve čtyřech obcích u Prahy přibyly železniční zastávky. Se začátkem školního roku je možné cestovat na smíchovské nádraží z centra Rudné a Jinočan a s přestupem na hostivickém nádraží až do centra metropole také z Chýně a dvou nových zastávek v samotné Hostivici. S výjimkou Podbaby, kde se otevřela nová zastávka již v pátek, jsou to první nové železniční zastávky v systému pražské příměstské dopravy po čtyřech letech.

Vlaky zastavují u Prahy na pěti nových místech (zdroj: ČT24)

Ačkoli přes Rudnou u Prahy jezdí vlaky více než 140 let, v posledních desetiletích jen sotva představovaly alternativu k příměstským autobusům – ty staví uprostřed města, zatímco nádraží je až na jeho okraji. Díky nové zastávce umístěné u přejezdu se však i vlaky vetřely do centra Rudné. Správa železniční dopravní cesty a především organizátor pražské příměstské dopravy ROPID poukazují na mírné zrychlení cestování, oproti kombinaci autobusu (či auta na záchytné parkoviště) a metra odpadá přestup. „Vlaky nově zastavují v místech, kde dříve jen projížděly, a železniční spojení se tak výrazně přibližuje hustě obydleným lokalitám. Z řady obcí dojedou nově lidé do Prahy rychleji a navíc nebudou muset tak často přestupovat,“ poznamenal Pavel Procházka, pověřený řízením ROPIDu.

Na téže trati jako nová zastávka v Rudné leží také jinočanská zastávka. Zastávky Chýně, Hostivice-Sadová a Hostivice-U hřbitova jsou na jiné trati, odkud je možné dojet vlakem buď na zastávku Na Knížecí, popř. na nádraží Zličín, kde lze přestoupit na tramvaj, anebo na hostivické nádraží, odkud jezdí vlaky do pražských Dejvic, Holešovic a na Masarykovo nádraží. V tomto případě jsou jízdní doby obdobné jako u autobusů, k cestě do centra je potřeba přestup, přesto podle SŽDC i ROPIDu zastávky mají smysl. „Projekt těchto příměstských zastávek se může stát tím klíčovým faktorem pro to, aby se železnice stala zajímavou alternativou i pro tisíce cestujících, kteří dosud dojížděli za prací do hlavního města osobními vozy,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Kromě pěti středočeských zastávek otevřených 1. září je cestujícím od minulého týdne k dispozici také nová zastávka přímo v Praze, existence zastávky Podbaba je však vykoupena zánikem nedalekého nádraží v Bubenči. Na listopad potom SŽDC plánuje otevření zastávky také na Kačerově. Rozsáhlé otevírání zastávek v systému pražské příměstské dopravy přichází po čtyřleté pauze. Od roku 2010 slouží zastávka Na Knížecí, která významně přiblížila k tramvajím a metru vlaky končící dříve na odlehlém severním nástupišti smíchovského nádraží. Předtím se zcela nová zastávka otevřela v roce 1997 v Komořanech na trati Dobříš/Čerčany – Praha. Spíše se však SŽDC v posledních letech soustředí na rekonstrukce zastávek a nádraží v rámci modernizace železničních koridorů. Ta bude pokračovat, součástí přestavby čtvrtého koridoru (trati do Českých Budějovic) mají být i nové zastávky na Zahradním Městě a Edenu, současně však už železničáři nepočítají se stávající strašnickou zastávkou.