Další zpožděný úsek D1: Rekonstrukce u Jihlavy skončí až za rok

Jihlava/Loket – Rekonstrukci dálnice D1 mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem bude mít zpoždění. Přerušit práce po dokončení opravy první poloviny vozovky se rozhodlo Ředitelství silnic a dálnic v obavách z brzkého příchodu zimy. Na rozhodnutí ŘSD upozornil jako první Český rozhlas. Zpráva přišla krátce poté, co naopak začala oprava druhé poloviny dálnice mezi Loktem na Benešovsku a Hořicemi na Pelhřimovsku.

Události: Rekonstrukce D1 u Jihlavy se zpozdí (zdroj: ČT24)

Modernizace dálnice D1 již má zpoždění – u Velké Bíteše po loňských sporech o vícepráce sotva začala ostrá fáze oprav a v původním termínu na podzim rekonstrukce v žádném případě neskočí. Příští rok se ale podle nového rozhodnutí ŘSD nebude oprava dokončovat pouze zde, ale také u Jihlavy, kde práce příští týden ustanou. Silničáři zdůvodnili odklad obavami z brzkého příchodu zimy. „V tomto třetím úseku jsme na Vysočině. Zima zde přichází rychleji a razantněji, tvrději. My se chce za každou cenu vyhnout situaci, kdy do rozestavěného, nepřipraveného úseku vtrhne zima,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) se silničáři – s posvěcením Prachařova úřadu – rozhodli opravu u Jihlavy odložit až na jaro, když jim zhotovitel oznámil, že opravu dokončí v druhé polovině letošního listopadu. Termín by se tak posunul zhruba o měsíc. Prachař uvedl, že zdržení hrozí kvůli intenzivnímu využití potřebných pokladačů cementobetonové desky na dalších úsecích. Hrozbu zimního provozu v provizoriu přitom nechtělo ministerstvo riskovat. „Pokudy bychom měli svedenou dopravu do jednoho jízdního pásu v uspořádáním 2 + 2, tak jeden z pásů je užší. V případě námrazy, kluzké vozovky by mohlo dojít k daleko většímu počtu dopravních nehod,“ podotkl ministr Prachař. Dodal, že by se modernizace dálnice neměla prodražit.

Stavbaře rozhodnutí ŘSD překvapilo. Že letos již nebudou na stavbě u Jihlavy pokračovat, se dozvěděli zhruba v téže době jako média. Vedení firem Colas a Porr se nyní musí rozmyslet, co učiní s náhle přebytečnými stavebními dělníky či se smlouvami se subdodavateli.

Antonín Prachař: Vzhledem k rozsahu projektu může dojít k větším zpožděním (zdroj: ČT24)

Na pomezí krajů už se jezdí obousměrně po novém

Do opravy druhé poloviny dálnice se naopak mohou pustit dělníci v úseku Loket–Hořice, kde v poledne skončilo převádění dopravy z jedné poloviny dálnice na druhou. Během týdne se kvůli přestavbě provizorních svodidel místy jezdilo v každém směru pouze jedním pruhem, tvořily se proto kolony. Od 10:00 se ale situace vrátila k provozu ve čtyřech pruzích v celé délce mezi 66. a 75. kilometrem. Nadále platí, že jsou jízdní pruhy užší než obvykle a předjížděcí pruhy nejsou určené pro nákladní auta, autobusy či dodávky, které se do nich nevejdou.

Převádění dopravy do opraveného jízdního pásu skončilo s předstihem. Původně mělo trvat až do poledne, a dokonce hrozilo zpoždění. „Start prací totiž komplikoval přívalový déšť a poté bohužel vážná dopravní nehoda,“ poukázal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. 

ŘSD vypsalo tendry na rekonstrukce dalších tří úseků D1. Dodavatele mu povolilo ministerstvo dopravy hledat přesto, že nejsou platná stavební povolení – podklady k nim zpochybnilo hnutí Děti Země. Celkem za rekonstrukci tří úseků zaplatí silničáři dvě miliardy korun.

  • Hvězdonice – Ostředek (29.–34. km)
  • Měřín – Velké Meziříčí západ (134.–141. km)
  • Ostrovačice – Kývalka (178.–182. km)

Rekonstrukce první poloviny dálnice D1 mezi 66. a 75. kilometrem začala 10. června, až do prosince probíhaly přípravné práce. Po zimě začala rekonstrukce prvního jízdního pásu, která je nyní hotová. Druhá má skončit na podzim. Po opraveném jízdním pásu se již od minulého týdne jezdí v úseku Šternov – Psáře.