Světlo na konci Blanky stále v nedohlednu… Nejdříve až v dubnu

Praha - Naděje na zprovoznění tunelu Blanka ještě v říjnu tohoto roku je definitivně pohřbená. Společnost ČKD Praha DIZ potvrdila obavy, které naznačovala už v měsíc starém dopise určeném magistrátu, a termín dokončení prací dnes stanovila na duben 2015, jak oznámil náměstek primátora Jiří Nouza. Praha se ale s takovou zprávou zatím nechce smířit a urychleně prosazuje další společné schůzky. Bojuje alespoň za zkrácení termínu.

„Pro mě jako pro Pražana je to problém, ale v žádném případě nedám všanc bezpečnost provozu,“ řekl Nouza, který má v radě stavbu Blanky na starosti. Praha podle něj musí splnit zákonem předepsané zkoušky a postupy, jinak auta do tunelu nepustí. ČKD Praha DIZ buduje mimo jiné velíny, bez nichž provoz v Blance začít nemůže. Nouza doplnil, že vedení Prahy s firmou intenzivně jedná a snaží se dokončení Blanky tlačit k co nejčasnějšímu termínu.

V polovině června pražský magistrát obdržel oznámení, kterým se společnost ČKD omlouvala – stanovený termín 4. října byl podle ní nereálný. Pražští radní se ale posléze se stavaři sešli a byli dosud optimističtí. Nouza tehdy po schůzce řekl, že v debatě obě strany našly cestu a že jejich společným cílem je dokončit Blanku co nejrychleji.

ČKD pozdržel podle prohlášení jeho zástupců fakt, že Praha dlouho otálela se zadáním zakázky na stavbu velínů, bez kterých se provoz v Blance nemůže rozjet. Současně firma upozornila zhruba na půlmiliardový dluh města.

Ještě vyšší dluh byl jednou z příčin, proč práce na Blance koncem minulého roku pozastavil Metrostav. Obnovil je poté, co proběhla arbitráž s Prahou, která se týkala platnosti vzájemných smluv a právě dluhu, a nyní ubezpečuje, že svoji část díla odevzdá včas, resp. v termínu, který se postupně kvůli komplikacím při stavbě i sporu s městem posunul z roku 2011 na konec letošního září.

Stavba tunelu Blanka
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Tunelový komplex Blanka vzniká pod severovýchodním okrajem pražského centra od roku 2008. Jeho hlavní součástí mají být tři tunelové úseky – Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel – s celkovou délkou přes šest kilometrů. Půjde tak o nejdelší městský tunel v Evropě. Stavbu monumentálního podzemního díla, k němuž patří i nepřehlédnutelný Trojský most, ale provází řada problémů, které jeho jedinečnost upozaďují.

Kromě odkládání termínu dokončení, soudů s dodavateli (kromě Metrostavu se bude Praha soudit také s firmou ISP, která vykonává stavební dozor), kvůli dluhům a tvrzením, že jsou smlouvy neplatné, jde také o výrazné navýšení ceny. Původně měla Blanka stát 21 miliard korun a Pavel Bém, který jako primátor dohody s dodavateli uzavíral, sliboval: „To, co zůstává stejné a neměnné, je vysoutěžená cena stavby.“ Blanka ale nakonec bude stát přes 36 miliard korun.