Amazon Brno definitivně odmítl. Stále není konec, tvrdí Onderka

Brno – Nebudeme usilovat o stavbu logistického skladu v Brně, zaznělo od Amazonu. Evropský šéf firmy Tim Collins to potvrdil ve vyjádření pro Českou televizi. Amazon se tak definitivně rozhodl na jednání v americké centrále, kam dorazila i delegace z evropské divize firmy. Stavbu po několikaměsíčních dohadech v dubnu schválili brněnští zastupitelé, později kvůli ní změnili územní plán. Podle primátora Romana Onderky (ČSSD) a developera CTP Invest ale ani toto ne nemusí být definitivní.

„Vzhledem k předchozím rozhodnutím brněnských zastupitelů jsme dospěli k závěru již dále neusilovat o investici v brněnské průmyslové zóně Černovická terasa. Oblast hledání vhodných lokací pro tuto investici jsme rozšířili do celého regionu střední a východní Evropy. Dokud nebude tento proces plně dokončen, bohužel k tomuto nemůžeme poskytnout více informací,“ potvrdil ředitel Amazonu pro Evropu Tim Collins.

To, co vypadá jako definitivní ne, ale podle vedení města i developera nemusí znamenat, že Amazon do Brna nikdy nepřijde. „Amazon hraje o čas. Snaží se napínat všechny možné lokality včetně těch slovenských. Já si myslím, že Amazon bude mít ještě další sezení, kde bude lokality posuzovat, a jsem přesvědčen, že bude posuzovat i tu brněnskou,“ myslí si primátor Brna Roman Onderka (ČSSD). Do prázdnin se chce potkat se zástupci developerské firmy CTP Invest a v létě pokud možno i s Amazonem.

Vyjádření Tima Collinse pro ČT

„Naše působení v České republice bereme velmi vážně. Jsme spokojeni s pokrokem projektu v Dobrovízi, kde jsme právě zahájili výstavbu. V souladu s našimi plány zde budeme schopni otevřít distribuční centrum v létě 2015. Vzhledem k předchozím rozhodnutím brněnských zastupitelů jsme dospěli k závěru již dále neusilovat o investici v brněnské průmyslové zóně Černovická terasa. Oblast hledání vhodných lokací pro tuto investici jsme rozšířili do celého regionu střední a východní Evropy. Dokud nebude tento proces plně dokončen, bohužel k tomuto nemůžeme poskytnout více informací. V souvislosti s naším evropským růstem jsme nicméně i nadále otevřeni hledání dalších příležitostí v České republice.“

Podobně si vzkaz Amazonu vykládá i regionální manažer CTP Invest Tomáš Budař. „Musím souhlasit s panem primátorem. Ten, kdo teď musí usilovat o to, aby Amazon zůstal v Brně, je CTP. Do doby, než bude mít Amazon podepsanou smlouvu s někým jiným na jiné pozemky, pro nás tento projekt neskončil,“ uvedl Budař s tím, že budou pokračovat ve výkupu pozemků pro dálniční exit i v posudku EIA. „Budeme pozemky držet i nadále k dispozici pro tento projekt,“ dodal Budař.

Na všichni ale tento názor sdílí. „Ukazuje se, že v zastupitelstvu se hlasovalo o Amazonu bez Amazonu a šlo spíše o zájem developera získat městské pozemky, což se mu povedlo,“ řekl šéf brněnských zastupitelů ODS Libor Šťástka, který se svými spolustraníky hlasovali proti prodeji a aktualizaci plánu. Šťástka, stejně jako jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD), upozornil na to, že CTP před několika týdny prohlásila, že uvažuje o prodeji české části firmy. A pozemky, které lze v průmyslové zóně využít nejen pro výrobu, ale i pro skladování, mohou mít vyšší cenu než před schválením aktualizace územního plánu. „Je mi líto, že Amazon nezvolil pro svoji investici Brno, není to podle mě primárně chyba kraje a jen v malé míře města Brna. Je bohužel zřejmé, že silácká prohlášení developera CTP neodpovídala realitě a stanoviskům Amazonu,“ uvedl Hašek.

„Snažíme se nabídnout jiné tuzemské lokality a uděláme maximum pro to, abychom uspěli v konkurenci okolních zemí, které by tuto významnou investici rády získaly,“ ujistil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Agentura CzechInvest rozhodnutí Amazonu respektuje. „Soustředíme se nyní na zdárnou realizaci projektu v Dobrovízi. Pokud zde bude mít Amazon dobré podmínky k dalšímu rozvoji, mohlo by to do budoucna otevřít dveře ke spolupráci na případných dalších projektech,“ řekl Ondřej Votruba, pověřený řízením agentury CzechInvest.

Co Brno získalo a o co přišlo?

Brno tímto rozhodnutím přichází o investici za 100 milionů eur, tedy zhruba 2,7 miliardy korun. Dalo se očekávat, že část těchto peněz přiteče i do českých firem, které by se na stavbě haly podílely. Z daní by šly přímo do městské kasy řádově miliony korun ročně za daň z nemovitosti. Další desítky milionů korun za zaměstnance pak mohly přitéct skrze státní rozpočet. Příjmy z daně ze zisku by naopak podle odborníků byly minimální.

Logistické centrum by vyrostlo na 215 tisících metrů čtverečních, zastavěno by bylo 96 tisíc metrů, dalších 80 tisíc by tvořila parkoviště, silnice a chodníky. Na zeleň podle projektu připadá téměř 40 tisíc metrů čtverečních.

Amazon taky sliboval vytvoření patnácti set stálých pracovních míst. V předvánoční špičce chtěl ale zaměstnat i dva až tři tisíce lidí. Firma by přinesla i sekundární zaměstnanost například pro řidiče, ochranku nebo ve stravovacích službách. Odhadem to mohly být další stovky pracovních míst. Na druhou stranu konkurenční tlak Amazonu by zřejmě položil některé místní internetové obchodníky. „Město Brno přišlo nejenom o finanční příspěvek do budoucna, ale má i poškozené renomé,“ zhodnotil analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Zamítavé stanovisko Amazonu budou oslavovat hlavně odpůrci stavby. Někteří místní obyvatelé a občanská sdružení se totiž obávali zejména nárůstu dopravy. V blízkosti průmyslové zóny Černovická terasa existuje dálniční sjezd na 201. kilometru. Z něj se dá dostat na brněnské letiště a do průmyslové zóny po ulici Řípská. Zatímco Řípskou z jedné strany lemují tovární a skladové haly, z druhé strany, dál od silnice, jsou rodinné a bytové domy městské části Slatina. Minimálně do roku 2017, kdy měl podle plánů vzniknout nový dálniční sjezd přímo do průmyslové zóny, by tak doprava ke skladu vedla právě ulicí Řípskou.

Plánovaný exit z D1 do průmyslové zóny
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Místo se stále hledá

Po třetím odmítnutí ze strany brněnského zastupitelstva se začala o třímiliardovou investici hlásit i další města – prostor nabídla průmyslová zóna Mošnov, Holešov na Kroměřížsku, další místa vytipovala přímo česká vláda. S vlastní iniciativou přišel i Jihomoravský kraj, který nabídl krajské pozemky u letiště, na druhé straně dálnice. K dalším nabídkám se Amazon zatím nevyjádřil, místo pro svůj sklad údajně stále hledá v regionu střední Evropy, nevylučuje ale ani Česko. „V souvislosti s naším evropským růstem jsme nicméně i nadále otevřeni hledání dalších příležitostí v České republice,“ potvrdil Collins.

Klíčové momenty jednání o Amazonu (2014)

leden - neschváleny smlouvy s ŘSD o vybudování klíčového dálničního sjezdu.

únor, březen - druhý a třetí neúspěšný pokus o schválení smluv s developerem.

duben - Amazon oznámil, že v Brně stavět nebude, dva týdny nato zastupitelé schválili prodej pozemků developerovi. Amazon si pak vzal čas na rozmyšlenou.

květen - schválena úprava územního plánu tak, aby v místě záměru mohlo vzniknout logistické centrum.

Distibuční centrum Amazonu v Česku vyroste zatím jen v Dobrovízi u Prahy. Tamní starosta už podepsal i smlouvu o spolupráci s developerskou společností, díky níž bude mít obec novou čistírnu odpadních vod, kterou bude firma do budoucna provozovat, navíc by obyvatelé Dobrovíze neměli platit stočné. Do konce roku 2015 také vyroste obchvat obce. Dobrovíz tak od developera získá kompenzace za zhruba 100 milionů korun.

Statistiky společnosti Amazon.com
Zdroj: ČT24/ČT24 / Amazon.com