Oprava D1 zatím nezvýšila počet nehod ani mrtvých

Praha – Na vysočinské části dálnice D1 je stejně bezpečno jako před rokem. Podle policie po zahájení modernizace dálnice, která se zatím dotkla především Vysočiny, nepřibylo nehod – jejich počet se naopak snížil – a stejný jako v předchozím období zůstal počet mrtvých. Přípravné práce na prvním úseku dálnice D1 začaly loni 9. května a policisté i sami řidiči se obávali, že bude cestování po D1 více nebezpečné. Podle policistů ale nazvdory poměrně nízkému počtu nehod nelze naopak hovořit o bezpečném cestování – řidiči se zdaleka nechovají tak, jak by měli. V posledních týdnech navíc začalo nehod přibývat, chybující řidiči nezvládají jízdu v nově zúžených pruzích.

Nedodržování rychlosti, chybné zařazování do jízdních pruhů a nedodržování bezpečné vzdálenosti jsou podle středočeské policejní mluvčí Markéty Johnové časté přestupky řidičů při jízdě opravovanými úseky dálnice D1. „Řidiči se také plně nevěnují řízení,“ upozornila mluvčí. Její kolegyně z Vysočiny Dana Čírtková uvedla, že situaci komplikují také řidiči kamionů, kteří porušují zákaz jízdy v levém pruhu.

Navzdory tomu, že se řidiči nechovají správně a jsou bezohlední – například ignorováním pravidla zipu vůči sobě navzájem, překračováním povolené omdesátky hlavně k dělníkům ve své blízkosti – nepřibylo zatím na vysočinském dálničním úseku mezi kilometry 73 a 167 dopravních nehod. V policejní statistice jich od 9. května 2013 do letošního 2. května figuruje 598, zatímco mezi květny 2012 a 2013, kdy modernizace ještě nevypukla, vyšetřovali policisté o 47 více havárií. Při nehodách na vysočinské D1 během dosavadního průběhu oprav zahynuli čtyři lidé, v předcházejícím roce byl počet shodný. Naopak klesl počet zraněných.

Statistika se ale váže především k přípravným pracem, které ještě neomezily provoz tolik jako letošní ostrá fáze rekonstrukce dálnice. Ta vypukla až v březnu. Podle informací České televize začalo v posledních týdnech v místech, kde jsou výrazně užší jízdní pruhy, nehod přibývat.

Policisté ubezpečují, že situaci v modernizovaných úsecích D1 bedlivě sledují prostřednictvím kamerového systému či vrtulníku. „Ještě před zahájením oprav jsme si vytipovali krizové přístupové trasy pro příjezd složek integrovaného záchranného systému, abychom při mimořádné situaci byli schopni co nejdřív obnovit na dálnici provoz,“ upozornila Dana Čírtková. Při menších nehodách se policisté snaží dálnici co nejdříve uvolnit a nehodu zadokumentovat až na nejbližším parkovišti či sjezdu. „Jestliže tvoří překážku porouchané a nepojízdné vozidlo, je označeno jako překážka silničního provozu a správce komunikace musí okamžitě řešit jeho odtah,“ dodala mluvčí.

Práce na dálnici D1 na Vysočině probíhají zatím ve třech úsecích. Jako první začaly mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem, potom mezi Velkou Bíteší a Lhotkou a později také mezi Hořicemi a Loktem, který už leží ve Středočeském kraji. Ve středních Čechách opravují dělníci dálnici také mezi Šternovem a Psáři. S výjimkou části Lhotka – Velká Bíteš je vždy uzavřen celý jeden jízdní pás dálnice, který prochází důkladnou rekonstrukcí, zatímco se obousměrně jezdí ve druhém pásu. Jízdní pruhy jsou proto zúženy, levý pruh je určen pouze osobním autům – nákladní vozy či autobusy se do něj nevejdou. U Velké Bíteše vzniklo při loňských sporech stavební firmy se státem o vícepráce zpoždění, oprava jízdního pásu proto nezačala. Probíhají ještě přípravné práce ve středovém dělicím pásu, jízdní pruhy jsou svedeny ke kraji dálnice.

ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter

Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizaci D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účtu na Twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.