Místo širokého využití jen MHD. Městským kartám chybí slibované funkce

Jihlava/Plzeň/Hradec Králové – Velká česká města přešla v posledních letech na systém městských karet. Ne všude sklízí ale jejich zavedení úspěch. Například jihlavská karta nefunguje tak, jak radnice při jejím zavedení před čtyřmi lety slibovala. Nahrazuje pouze jízdenku MHD. Městská karta v Hradci Králové sice neslouží pouze k placení jízdného v hromadné dopravě, ovšem veškeré původně avizované funkce nemá. Úplně opačná je situace v Plzni. Plzeňská karta tady funguje už deset let a patří mezi nejúspěšněji projekty města. Před dvěma lety byla karta zvolena jako nejlepší karta veřejné dopravy v republice.

Jihlavská karta měla původně být revolučním projektem. Lidé s ní měli chodit do knihovny i platit parkovné. Sloužit měla i jako vstupenka do kina, na sportoviště a děti s ní měly platit obědy ve školních jídelnách. Radnice za kartu zaplatila 21 milionů korun. Teď jí jsou právě čtyři roky, ale žádného ze slibovaných rozšíření se pravděpodobně nedočká.

Podle radních by to bylo moc drahé. „Vyšlo nám, že by to bylo moc drahé, a jako platební kartu, to jsme odbourali hned na začátku, protože pak se vám do toho nabourají hackeři. Karta nemůže konkurovat jako platidlo bankám,“ podotkl náměstek primátora Jihlavy František Zelníček. Cestující si navíc od začátku stěžují i na samotný odbavovací systém, který je podle nich velmi pomalý. Jedinou novinkou v budoucnosti má být zavedení jihlavské karty jako evidenční průkazky na sběrném dvoře.

Více funkcí na kartě? Podmínky jsou náročné

V Hradci Králové je v provozu 94 tisíc karet. V drtivé většině je obyvatelé používají k placení jízdného, ale mohou ji použít i jinde, například v plaveckém bazéně či v knihovně. Například parkovné ale kartou platit nelze. „Parkovací automaty by bylo nutné vybavit čtečkou. Tato technologie se nám již zdá překonaná,“ podotkl manažer parkovacího systému Jiří Holubec.

Dopravní podnik původně skutečně myslel, že využití karet bude pestřejší. Zjistil ale, že to není tak jednoduché. „Pro nás jako pro emitenta těchto karet jsou náročné podmínky České národní banky, kdy musíte sledovat pohyby na účtech a tyto pohyby hlásit,“ dodal ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Miloslav Kulich. Přepravce musí řešit i servis systému. Jeho dodavatel vloni oznámil předluženost.

Do Plzně za fungujícím systémem

Naopak úspěchy sklízí městská karta v Plzni. Její obliba roste, jen v současné době ji využívá více než čtvrt milionu lidí. Je bezkontaktní a jsou na ní nahrány dvě aplikace na MHD. Buď časové předplatné, kterým se cestující prokazuje přepravní kontrole, anebo je to takzvaná elektronická peněženka, kterou lze platit přímo ve voze městské dopravy. Nově lze Plzeňskou kartu využít také při placení parkovného v centru města. V takovém případě může mít Plzeňská karta podobu klíčového přívěsku. Unikátní je i dobíjení Plzeňské karty přes bankomaty. Vstup se s ní dá platit do bazénu i třeba do zoo.

Městským kartám často chybí slibované funkce (zdroj: ČT24)