Půjčování historických lokomotiv se nadšencům komplikuje

Praha – Vedení Národního technického muzea (NTM) zavádí nová pravidla pro půjčování historických lokomotiv a vagónů. Chce totiž, aby nadšenecké spolky platily kvůli možnému poškození za svěřené exponáty pojistku. To je ale dost často nad jejich finanční možnosti.

„Pojistky jsou zcela nezbytné. Jednak je to dáno zákonem, ale i zkušenostmi NTM. Několik exponátů zapůjčených různým spolkům se nám vrátilo v rozebraném stavu,“ argumentuje ředitel NTM Karel Ksandr.

Třeba Železniční muzeum výtopna Jaroměř - nezisková organizace složená z nadšenců - má od NTM zapůjčeny čtyři lokomotivy, nákladní vůz a autodrezínu Kyklop. Podle nových pravidel by je mělo letos na své náklady pojistit. „To je pro nás těžko řešitelný problém, pojistné činí odhadem půl milionu korun na jednu lokomotivu,“ uvedl Jiří Mužík z železničního muzea. „Pokud bude NTM trvat na svém, expozice by patrně přišla o ty nejzajímavější kusy,“ dodal.

Nadšencům nepomůže ani to, že státní majetek zhodnocují. Třetí nejstarší lokomotivu Conrad Vorlauf z roku 1873 pro stát opravují. Technické muzeum nabídlo, že za exponáty přijme i ručení majetkem. V Jaroměři to zvažují. Expozici chtějí zachránit, jinak lokomotivy na podzim, kdy vyprší staré smlouvy, musí vrátit do státního depozitáře v Chomutově.

Podobně jezdila z Tanvaldu do Kořenova parní zubačka a tamní nadšenci by ji chtěli znovu vrátit na koleje. S technickým muzeem se na zápůjčce zatím nedohodli. „Bylo nám nabídnuto komerční pojištění půl milionu korun za rok, což vůbec není ve finančních možnostech společnosti,“ podotýká Kateřina Preusslerová z Železniční společnosti Tanvald.

Stát zapůjčil čtvrtinu ze své sbírky 146 kolejových vozidel.