Zavalený úsek dálnice D8 se začal po devíti měsících uklízet

Praha – Po devíti měsících začínají práce na odstranění zavaleného úseku rozestavěné dálnice D8. Loni v červnu se na něj sesunul podmáčený svah, tedy zhruba půl milionů kubíků hlíny, a výrazně tak zpozdil i prodražil dokončení dálnice. Geologický průzkum, který nyní bude následovat, státní kasu vyjde na desítky milionů korun. Experti se shodli, že na likvidaci havárie budou potřeba miliardy.

Na sesuvu začali pracovat dřevorubci, kteří odhadují, že těžba dřeva jim zabere maximálně dva týdny. Tyto práce jsou klíčové pro následný geologický průzkum, který bude stát zhruba 50 milionů korun. Měl by zjistit, proč vlastně k sesuvu došlo a zda hrozí k nebezpečí, že by se mohla situace znovu opakovat. Sesuv také zničil existující cesty, a proto je dostupnost místa pro těžkou techniku poměrně komplikovaná.

700 metrů dlouhý svah spadl po silných deštích. Silnice pod ním přitom byla téměř hotová. I po devíti měsících se v zemi objevují nové praskliny. „Jasně nám to dává najevo, že ten sesuv by se v případě zhoršení počasí a zvýšení srážek mohl znovu rozpohybovat,“ varoval stavbyvedoucí František Zukerstein. Stavaři také odklidí dříve fungující železniční trať, kterou sesuv roztrhal na tři kusy. 

Dálnice D8 spojuje Prahu přes saskou metropoli Drážďany s Německem, na české straně ale kus stále chybí. Na její část nad Litochovicemi, která již byla téměř dokončená, se 7. června sesunul svah o rozměrech 200 krát 500 metrů. Dodnes se půda hýbe, úklid proto nemohl začít dřív. Dostavbu dálnice mezi Lovosicemi a Litochovicemi sesuv zdrží a prodraží, podle dosavadních odhadů bude muset stát k původním čtyřem miliardám přidat až jednu další.

Chybějících třináct kilometrů dálnice má být hotovo příští rok. Výsledky geologického průzkumu ale plány možná změnit. V nejčernější variantě se hovoří i o změně trasy.