Horké léto na D1 nebude, další opravy začnou až na podzim

Praha – Hrozba, že bude dálnice D1 o letních prázdninách rozkopaná hned na sedmi místech naráz, se rozplývá. Ředitelství silnic a dálnic upřesnilo termín, kdy je reálné další stavby zahájit – z původně ohlášených letních měsíců se posunul až na poslední čtvrtletí roku. To vše za předpokladu, že výběrové řízení proběhne bez komplikací, nebudou se prodlužovat termíny a žádný neúspěšný uchazeč se neodvolá. Před zimní přestávkou se tak zřejmě stihne pouze část přípravných prací, například demolice mostů.

Čtyři stavby na dálnici D1, které mezi Mirošovicemi a Kývalkou začaly loni na jaře a v létě, by měly být hotové před koncem roku. Pokud stavbaři své úkoly stihnou včas, je možné, že práce na dalších třech úsecích dálnice začnou až po jejich dokončení. Ředitelství silnic a dálnic totiž nestihne dokončit soutěže tak, aby se mohlo začít pracovat dříve než ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku.

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého jsou silničáři vázáni zákonnými lhůtami. Vzhledem k tomu, že ještě nejsou pravomocná stavební povolení, nemohou nic urychlit. Stavební povolení by měla být platná tak, aby bylo možné vypsat výběrová řízení na dodavatele koncem března. Na podání nabídek musí mít firmy alespoň 85 dnů, obálky proto bude možné otevřít až koncem června. Potom začne nabídky hodnotit výběrová komise. Protože bude potřeba ponechat jí čas na práci a další lhůty jsou potom spojeny s ohlášením vítězů tendrů, počítá ŘSD s tím, že předá staveniště až v posledním čtvrtletí. Harmonogram ovšem počítá s tím, že soutěže proběhnou bez problémů – nebude nutné měnit podmínky, prodlužovat termíny nebo řešit odvolání proti výsledkům. Tendry na první várku opravovaných úseků přitom byly velmi zdlouhavé, od jejich vypsání do podpisu smluv s vítězi uplynulo třináct měsíců.

Úseky D1, kde letos začnou práce:

  • úsek 3: Hvězdonice (29. km) – Ostředek (34. km)
  • úsek 18: Měřín (134. km) – Velké Meziříčí, západ (141. km)
  • úsek 25: Ostrovačice (178. km) – Kývalka (182. km)

Úseky D1, kde budou práce pokračovat:

  • úsek 5: Šternov (41. km) – Psáře (49. km)
  • úsek 9: Loket (66. km) – Hořice (75. km)
  • úsek 14: Věrný Jeníkov (104. km) – Jihlava (112. km)
  • úsek 21: Lhotka (153. km) – Velká Bíteš (162. km)
Práce na dálnici D1 u Bezděkova v úseku Lhotka – Velká Bíteš
Zdroj: Ivo Stejskal/ČTK

I když práce na třech úsecích, které zasahují do středních Čech, na Vysočinu i do Jihomoravského kraje, začnou později, než ŘSD dosud naznačovalo, průnik jejich opravy s pracemi na čtyřech nyní již rozestavěných částech dálnice není vyloučen. Práce na nich se zpozdily. Předpoklad, že by se již loni mohlo začít s opravou povrchu vozovky, byl lichý, navíc jenom ve dvou úsecích se stavbařům podařilo dokončit alespoň přípravné práce, takže na jaře budou moci rovnou začít s opravou jízdních pásů. Nejproblematičtější úsek je mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině, kde se v létě práce zdržely kvůli sporu dodavatele a státu o vícepráce. Stavební firma již požádala o prodloužení termínu na dokončení stavby, chtěla by 230 dnů navíc. Práce na čtyřech úsecích ve Středočeském kraji a v Kraji Vysočina by mohly začít v dubnu.

Opravy každého úseku D1 probíhají ve čtyřech etapách. První dvě jsou přípravné, stavbaři při nich provizorně rozšiřují krajnici, upravují středový pás, aby bylo možné přejíždět do protisměru, a bourají mosty. Potom přichází na řadu rekonstrukce a rozšíření obou jízdních pásů. Během všech etap se jezdí v každém směru dvěma zúženými jízdními pruhy s omezením rychlosti na 80 km/h (při demolicích mostů bývá dálnice zavřená). Při přípravných etapách zpravidla zůstávají auta ve svých jízdních pásech, popř. je jeden pruh převeden do protisměru. Ostrá část modernizace D1 ovšem již bude znamenat, že se veškerá doprava musí vejít do jediného pásu.

ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter

Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizaci D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účtu na Twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.