Karlovarský kraj má všechny nové motoráky, nahradily hlavně elektrické vlaky

Cheb – Velký krok k moderní železnici má za sebou Karlovarský kraj. Na 85 procentech spojů v regionu se cestující setkají s vlaky, které byly vyrobeny v posledních letech nebo alespoň prošly zásadní rekonstrukcí. České dráhy přišpěly k obměně motorovými jednotkami Regioshark – ze série určené pro Karlovarský kraj dnes převzaly poslední. Má to ale svoji daň, motoráky jezdí především po hlavních elektrizovaných tratích – již léta (dříve pronajaté z Německa) zajíždějí z Chebu do Mariánských Lázní, nově i do Karlových Varů.

Osm dvoučlánkových motorových jednotek, které ČD pro provoz v Karlovarském kraji zakoupily, se sice nemusí zdát jako vysoký počet, dopravce s nimi ale chce obsloužit množství tratí. Podle krajského ředitele drah Vladimíra Omelky budou jezdit z Chebu do Aše i Lubů, z Karlových Varů do Johanngeorgenstadtu (tam ale jen na jednom páru vlaků), ale také na hlavních tratích Cheb – Mariánské Lázně a Cheb – Karlovy Vary. Motoráky tak budou jezdit pod trolejemi. Dráhy jsou však přesvědčeny, že je to v případě nevelkého regionu výhodnější, než kdyby objednaly nové motoráky i elektrické soupravy, jak to udělaly například ve větším Ústeckém kraji. „Mají univerzální použití, a tak je můžeme nasadit na tratě, kde mohou jezdit až stodvacetikilometrovou rychlostí, tak na malé regionální tratě,“ charakterizoval Vladimír Omelka jednotky Regioshark.

Kromě Regiosharků jezdí v kraji také rekonstruované jednotky Regionova a také jejich poněkud odlišný klimatizovaný „bratranec“, kterého pro trať z Mariánských Lázní do Karlových Varů zakoupila společnost GW Train Regio a také motorové soupravy Regioshuttle a Desiro německého dopravce Vogtlandbahn.

Náměstek hejtmana Petr Navrátil:

„Obměna většiny kolejových vozidel Českých drah na tratích v našem regionu je pro cestující velmi příjemným signálem o zvyšující se kvalitě přepravy. Komfortní cestování a zároveň zkrácení přepravních časů by v budoucnu mohlo příznivě ovlivnit počty lidí, kteří zatím dopravu po železnici využívají.“

Elektrické vlaky jezdí v kraji především jako rychlíky, v regionální dopravě jde o jednu soupravu (lokomotiva s klasickými vozy z 80. let) na páru nejvytíženějších spojů v pracovní dny. Zřejmě se to nezmění. Dráhy nákupem Regiosharků naplnily podmínku modernizace vozového parku, pod kterou jim Karlovarský kraj před čtyřmi lety přidělil desetiletou smlouvu na zajištění základní dopravní obsluhy.

Že osm Regiosharků v kraji zůstane a při nejbližší příležitosti je ČD nepřestěhují jinam, kde se budou chtít pochlubit novými vlaky, zajišťuje nejenom smlouva na zajištění dopravy, ale také způsob, kterým byl nákup financován. Karlovarský kraj drahám zprostředkoval evropskou dotaci z Regionálního operačního programu Severozápad – pokryla 40 procent z celkové ceny 510 milionů korun. Vlaky by v kraji měly zůstat i po roce 2019, kdy vyprší smlouva s ČD. „O tom, jestli ji prodloužíme nebo vozy v případě výběrového řízení přejdou na jiného dopravce, teprve jednáme,“ řekl náměstek karlovarského hejtmana Petr Navrátil (ČSSD).

Motorová jednotka ČD řady 844
Zdroj: Petr Eret/ČTK

Soupravy, které dráhy označují jako Regioshark, vyrábí polská strojírna PESA Bydgoszcz jako řadu 223M Link, ve výrobním programu je také jednočlánková a tříčlánková verze. ČD byly první společností, která typ Link objednala, následovala ji například německá společnost Regentalbahn, která provozuje dopravu v česko-bavorském pohraničí. Největší objednávku (na 470 kusů) ale posléze učinil německý národní dopravce DB. Ve verzi pro ČD mají jednotky 120 míst k sezení (z toho devět v první třídě), maximální rychlost 120 km/h a jsou vybaveny wi-fi zesilovačem. Dráhy objednaly celkem 31 jednotek, kromě Karlovarského kraje jezdí také v Ústeckém, Plzeňském a Zlínském kraji.