Tunel stojí, dluhy rostou: Kvůli Blance Hudečka vyslechla policie

Praha – Práce na nyní nejznámějším českém tunelu – pražské Blance - stojí, o to více ale narůstají náklady. Spor se vede o platnost smlouvy magistrátu s firmou Metrostav. Situací se bude zabývat rozhodčí soud, který začíná v pátek. O Blanku se ale také zajímá policie. Na výslechu byl pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09), vyšetřovatelé se zajímali o tzv. kategorizaci stavby. Policie vyslechla i další radní, kteří o kategorizaci rozhodovali, Hudeček ale po výslechu řekl, že neví, z čeho je vyšetřovatelé podezírají. Zopakoval, že zájem o kategorizaci plateb za Blanku považuje za snahu o účelovou kriminalizaci, která je podle Hudečka zaměřena především proti jeho předchůdci Bohuslavu Svobodovi (ODS).

Důvod, proč byl pražský primátor na výslechu, má sice podobné kořeny jako přerušení stavby Blanky, vývoj kauzy se ale liší. Policejní vyšetřování se týká rozhodnutí pražské rady z přelomu let 2012 a 2013 o zaplacení zálohy Metrostavu v situaci, kdy si stavební firma stěžovala na špatnou platební morálku města. Výslech se zaměřil především na následné zadání kategorizace prací – rozdělení na ty, které je možné bez konfliktu se zákonem proplatit, a ty, kde to možné není. „Otázky se týkaly zejména a jenom kategorizace prací,“ uvedl Hudeček po výslechu.

Kategorizace plateb je podle Tomáše Hudečka standardní, primátor ani netuší, z čeho jej či další radní policie podezírá. Že je kategorizace u investorů standardní postup, potvrdil také mluvčí Metrostavu František Polák. Hudeček po výslechu zopakoval, že podle něj jde o účelovou kriminalizaci politiků, zejména bývalého primátora Svobody. Současně ale úřadující primátor ještě před výslechem poznamenal: „Nemám pocit, že nás policie z něčeho viní.“

Podle Ondřeje Koutníka z Lidových novin se potíže s placením za Blanku, kterými se policisté zabývají, týkají i předchozích městských vedení. „Ten problém by si měly odskákat všechny politické reprezentace od roku 2006, protože i za Bohuslava Svobody docházelo k průtahům, politici nebyli schopni rozdělit si kompetence, zda za tunel zodpovídá primátor, nebo radní pro dopravu. Jsou za něj v podstatě zodpovědní všichni,“ podotkl Koutník.

Hudeček po výslechu: "Mohu se domnívat, že se jedná o účelová zadání na Svobodu." (zdroj: ČT24)

Policie vyšetřuje, stavba čeká

Zatímco se policie zabývá jedním z rozhodnutí pražské rady, schyluje se k soudu. U něj by se měla Praha s Metrostavem dohodnout na konečné ceně stavby, kterou projedná zastupitelstvo. Dluh, který Metrostav vyčíslil na 2,197 miliardy korun a Praha se ho kvůli nejasnostem o platnosti kontraktu zdráhá zaplatit, by výsledek řízení měl urovnat. Kvůli sporu se ale stavba zřejmě ještě více prodraží a také zdrží, nový termín otevření by tak mohl připadnout na konec června tohoto roku (dosud to byl 1. květen)

Stavební firma Metrostav od Prahy nedostala proplaceno téměř 2,2 miliardy korun. Rozhodla se, že proto stavbu 7. prosince přeruší. (více zde) Jenomže magistrát vzápětí přišel s tím, že celá smlouva, podle které se komplex tří silničních tunelů staví, je od počátku neplatná, podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) ji neprojednala rada ani zastupitelstvo. Stavba podle něj nemůže pokračovat, ale město za ni také nemůže platit. Mluvčí Metrostavu František Polák ovšem Hudečkovy informace odmítl, firma podle něj má k dispozici usnesení pražské rady.

Smlouvu Prahy s Metrostavem, podle které se staví Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel, zkoumal kontrolní odbor magistrátu. Radním potom sdělil, že je neplatná. „Město za současného právního stavu nemůže tunel Blanka převzít ani dostavět,“ řekl v listopadu primátor Hudeček. Podle něj smlouvu nikdy neprojednala městská rada ani zastupitelstvo. Ve vysílání Hydeparku ČT24 poté dokonce přiznal, že indicie k neplatným smlouvám měla Praha už od roku 2011. Primátor je přesto přesvědčen, že nebylo možné začít jednat dříve než, k takovému závěru došli i úředníci magistrátního kontrolního odboru.

„Já tomu nerozumím, myslím si, že smlouva platná je,“ reagoval tehdy mluvčí Polák s tím, že městští úředníci vydávali stavební povolení a následně stavby kolaudovaly. Jádro problému je podle něj někde jinde. „Primárně to pozastavujeme, protože nyní nemáme co dělat,“ uvedl Polák.

V tunelu totiž nyní chybí práce za miliardu, což jsou v měřítku tak obrovské stavby jen drobné změny. K těmto úpravám ale Metrostav potřebuje souhlas města. „Pokud nedostaneme souhlas od investora, nemůžeme stavět,“ uvedl Polák, podle něhož město stavbu v současnosti v podstatě neřídí.

Tunel Blanka dlouhodobě vyvolává veřejné spory a politické přestřelky kvůli svému financování - konkrétně prodražování stavby. Ještě před volbami v roce 2010 tvrdilo vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), že tunelový komplex, který by měl ulevit dopravě po pražských ulicích, bude stát zhruba 28 miliard korun. Povolební složení magistrátu ale prohlásilo, že jejich předchůdci selhali při kontrole a náklady se můžou vyšplhat až na 38 miliard.

Kvůli propadům půdy se navíc při výstavbě měnila technologie ražby, která také znamenala zdražení. To je ale u tunelových staveb poměrně běžné. I přes geologické průzkumy totiž laicky řečeno nikdo přesně neví, na co razicí stroje pod zemí narazí. Smlouvy dodavatelům proto umožnovaly navyšovat práce, a tím i ceny.

Stavba tunelového komplexu začala již v roce 2007, délka severozápadní části městského okruhu bude téměř 6,4 kilometru. Doplní tak již provozovaných 17 kilometrů okruhu.