Nové švýcarské tramvaje neprojedou centrem Ostravy. Dvě zastávky nesplňují normu

Tramvaje, které vyrábí švýcarská firma Stadler, nemohou bez dalších úprav projet klíčovými úseky ostravských tratí. Úzkým hrdlem se stala zastávka Dům Energetiky, která se nachází poblíž centra města. Na další problém technici narazili na zrekonstruované Stodolní stanici.

Stadler nOVA - aktuálně nejmodernější tramvaj v Česku
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

Zatímco stanici Dům energetiky se podaří podle ostravského dopravního podniku (DPO) zprůchodnit pro nové vozy do konce tohoto týdne, u zastávky Stodolní, která prošla předloni náročnou rekonstrukcí, bude situace nejspíše obtížnější. Podle ředitele DPO Daniela Moryse totiž nevyhovuje normám.

/*json*/{"map":{"lat":49.83199322165713,"lng":18.276105511206083,"zoom":15,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":49.83686191232994,"lng":18.285817785319523,"type":"1","description":"Zastávka Stodolní"},{"lat":49.82896197707988,"lng":18.263547408598356,"type":"1","description":"zastávka Dům Energetiky"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

„Po dokončení rekonstrukce zastávky Stodolní jsme stavbu reklamovali, protože zastávka nevyhovuje normám a nově pořizovaná vozidla nebudou moci tímto úsekem projíždět bez problémů. Nyní jsme problém s nedodržením normy u této zastávky znovu otevřeli,“ uvedl Daniel Morys.

Nové tramvaje podle něho zatím mohou bez omezení jezdit po trasách, které se vyhýbají oběma těmto místům.

Dopravní podnik zároveň komentoval informace, které se šíří na internetových diskuzních fórech ohledně nadměrné velikosti nových tramvají.

„Není pravda, že nové tramvaje dosud nejezdí z důvodu nevyhovujících rozměrů. Na základě prvních testů, kdy byla nová tramvaj tažena po celé ostravské tramvajové síti, byla zjištěna pouze dvě místa, která nevyhovují platným normám. Nejde tedy v žádném případě o problém nových tramvají, ale o parametry našich zastávek. Ani tato záležitost však nebrání tomu, aby tramvaj mohla po získání povolení vyjet do řádného zkušebního provozu,“ dodali zástupci podniku.

Tramvaje Stadler nOVA, které jsou projektovány speciálně pro Ostravu, nyní čekají na povolení od drážního úřadu. Jakmile jej dostanou, může Stadler nOVA vyjet do zkušebního provozu, ve kterém musí urazit 20 tisíc kilometrů, nejprve bez zátěže a pak i se zátěží. Poté budou tramvaje předány Dopravnímu podniku Ostrava.

„Testovací provoz je zde právě od toho, aby včas poukázal na chyby, které je nutno odstranit předtím, než začneme vozit cestující,“ dodal ředitel DPO. 

Pokračuje se ve výměně vozidel

DPO v rámci rozsáhlé obměny vozového parku, která probíhá již od konce roku 2017, nakoupil další nová vozidla. První z 10 kusů autobusů na stlačený plyn je již v Ostravě společně se zástupcem stejně poháněných minibusů a prvním elektrominibusem.

Osmnáctimetrový autobus typu Solaris Urbino 18 CNG dorazil do Ostravy v pondělí. Model je vybavený klimatizací, USB porty a čeká na montáž wi-fi routeru. Nabízí přepravní kapacitu 132 míst a dvě pozice pro invalidní vozík nebo kočárek.

Podnik dohromady pořídí tři CNG minibusy a stejný počet elektrominibusů. S modernizací vozového parku začala firma loni. Celkem do ní chce investovat přes miliardu korun. Už v roce 2020 chce DPO na svých linkách používat jen nízkoemisní vozidla, tedy tramvaje, trolejbusy, elektrobusy a autobusy na CNG.

Video Moderní tramvaj pro Ostravu
video

Moderní tramvaj pro Ostravu

Zdroj: ČT24