Senioři a děti dostanou od Karviné dárek. Dopravu městem zdarma

Děti do 15 let a senioři nad 65 let budou v Karviné jezdit městskou hromadnou dopravou zdarma. Bezplatná MHD pro tyto věkové skupiny začne platit od 10. června. Potvrdil to mluvčí magistrátu Lukáš Hudeček s tím, že tato změna bude město stát zhruba dva miliony korun ročně.

Městská hromadná doprava v Karviné
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

Přibližně 1,1 milionu korun připadne na děti do 15 let, zbývajících 900 000 korun na seniory. Letos ale budou náklady s ohledem na datum zavedení bezplatné MHD nižší, necelých 1,2 milionu korun. Loňské hospodaření města skončilo i po započtení všech splátek přebytkem přesahujícím 295 milionů korun.

„K tomu kroku jsme přistoupili z několika důvodů. Městská hromadná doprava je ekologická, její využívání snižuje počet automobilů v ulicích. Jsem rád, že jsme mohli především díky dobrému hospodaření města dopravu zdarma dětem a seniorům poskytnout.“

Jan Wolf (ČSSD)

primátor Karviné

Děti od šesti do 15 let dosud platily poloviční jízdné, což znamenalo pět korun. Senioři hradili plné jízdné – 10 korun.

V Karviné žije podle statistického úřadu přes 7000 dětí do 14 let, seniorů nad 65 let je více než 11 000. Lidé, kteří budou chtít využívat bezplatnou MHD, si budou muset vyřídit bezkontaktní čipovou kartu ODIS, která je nepřenosná.

Další novinkou v autobusové dopravě, která rovněž začne platit 10. června, tedy se změnou jízdních řádů, bude možnost platit jízdné bezkontaktní platební kartou. Platba platebními kartami už úspěšně funguje například v Ostravě.

Zadarmo se jezdí i ve Frýdku-Místku

Ve Frýdku-Místku, který má téměř 60 000 obyvatel, začal projekt bezplatné MHD fungovat už v roce 2011 a několikrát se již rozšiřoval. Podle náměstka primátora Karla Deutschera (ČSSD) se projekt osvědčil. K tomu, aby bylo možné cestovat městskými dopravními prostředky bez dalších nákladů, je třeba vlastnit speciální čipovou kartu.

Město v současnosti eviduje zhruba 25 000 jejích vlastníků. Zájemcům je vydávána na základě bezdlužnosti vůči městu. Za čipovou kartu zaplatí 299 korun a korunu pak za nabití ročního časového kuponu na přepravu zdarma.

„Před zavedením projektu, tedy v roce 2010, jezdily autobusy jen po městě, a to v nižší frekvenci a kratší trasy. Evidováno tehdy bylo 3,8 milionu přepravených osob. V roce 2017 v nich bylo přepraveno 6,9 milionu lidí.“

Karel Deutscher (ČSSD)

náměstek primátora, Frýdek-Místek

Bezplatnou přepravu MHD zavedl Frýdek-Místek před sedmi lety především proto, aby do autobusů vrátil cestující a ulevil osobní dopravě v centru města. Frýdku-Místku stále chybí obchvat a je tak značně dopravně zatížen. V rámci projektu MHD zdarma nyní jezdí autobusy po městě mnohem častěji. Jezdí i delší trasy, a navíc zajíždí do 19 okolních obcí.