Vysoké Mýto chce obchvat co nejdříve, ŘSD ho ale před R35 upřednostnit nechce

Vysoké Mýto (Orlickoústecko) – Začít stavět městský obchvat co nejdříve bez ohledu na to, kdy vzniknou sousední úseky připravované rychlostní silnice, by chtěla vysokomýtská radnice. Městem prochází frekventovaná silnice I/35, obchvat má být součástí rychlostní silnice R35. Protože se ale její stavba průběžně odkládá, chtěl by starosta Miloslav Soušek (ČSSD), aby se z ní obchvat vyjmul a stavěl se přednostně. Podobně by tomu podle něj mohlo být v případě sousední Litomyšle. Ačkoli Soušek tvrdí, že se taková myšlenka zamlouvá i ministru dopravy, Ředitelství silnic a dálnic se do rozdělování východočeské části R35 nechce.

Státní silničáři postupují při přípravě stavby rychlostní silnice R35 na východě Čech od západu, navážou tedy na již existující tříkilometrový úsek od dálnice D11 k Opatovicím nad Labem. Mezi Opatovicemi, Časy a Ostrovem již silničáři vykupují pozemky, na další úseky včetně těch, které odvedou dopravu z největších měst oblasti, ale dojde až později.

Vysokomýtský starosta Soušek proto navrhl, aby se přednostně a bez ohledu na okolní součásti stavby stavěly úseky Zámrsk–Hrušová a Hrušová–Gajer, které povedou kolem Vysokého Mýta a Litomyšle. „Naší snahou je, aby na ně byla samostatná příprava a začaly se tvořit samostatně a v předstihu,“ uvedl Soušek. Oba úseky již získaly hodnocení svého vlivu na životní prostředí EIA.

Ačkoli podle Souška urychlení stavby obchvatů na R35 podpořil při své nedávné návštěvě regionu ministr dopravy v demisi, Ředitelství silnic a dálnic se takové rozsekávání stavby nezamlouvá. Mají vlastní harmonogram, od kterého se nechtějí odchylovat. První dva úseky za Opatovicemi tak vzniknou v letech 2014 až 2017, další stavby včetně mýtského a litomyšlského obchvatu budou následovat po nich. Celkově je projekt R35 od Ostrova po Staré Město na Svitavsku rozdělen na šest staveb, obchvaty mezi nimi nejsou nijak upřednostněny. „Tyto stavby jsou ve stejné fázi přípravy. V současné době se na ně zpracovávají záměry projektu a projekty předběžného geotechnického průzkumu, které budou dokončeny v tomto roce. Přidělené finanční prostředky pro přípravu těchto staveb v letošním roce ve výši 6,2 milionu korun jsou dostačující,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Rychlostní silnice R35 dnes vede z Liberce do Turnova, od Praskačky k Opatovicím nad Labem, z Mohelnice k Olomouci a od Olomouce k Lipníku nad Bečvou. Většina z téměř 300 kilometrů tak zatím čeká na dokončení, kritický je přitom východočeský úsek od Hradce Králové ke Svitavám, který by měl společně s D11 a R43 (zatím rovněž neexistující) tvořit alternativní dálniční spojení Prahy s Brnem.