V Ostravě začne fungovat sdílení jízdních kol. První čtvrthodina bude zdarma

V Ostravě začne 1. května fungovat systém sdílení jízdních kol. Na 39 místech hlavně v širším centru města si lidé budou moci kola vypůjčit i vrátit. První čtvrthodina bude zdarma, za dalších 45 minut zaplatí cyklisté 18 korun a pak šest korun každou další čtvrthodinu.

Město za službu nic platit nebude. Uvedli to zástupci vedení Ostravy a společnosti Rekola Bikesharing, která bude systém provozovat. Pilotní projekt bude ve městě do konce letošní cyklistické sezony. 

V první vlně budou mít lidé k dispozici 180 kol městského typu s nízkým nástupem, protišlapnou brzdou a košíkem na drobná zavazadla. „Věřím, že si Ostravané na systém zvyknou a budeme ho v příštích letech rozšiřovat,“ řekl primátor Tomáš Macura (ANO). Po rozšíření do dalších obvodů by počet sdílených bicyklů mohl vzrůst na 500.

„Chceme si ověřit, jaký bude o službu zájem, jestli jsme dobře vytipovali lokality a dobře odhadli počet kol. Chceme také vyzkoušet, jaké časové frekvence budou lidé využívat nejčastěji.“

Tomáš Macura (ANO)

ostravský primátor

Kola se budou vracet do stojanů

V Ostravě bude fungovat takzvaný hybridní stanicový systém, kdy se kola půjčují i vracejí u stanic (stojanů), které ale nejsou limitovány počtem míst. „Jsou v zásadě dva základní systémy - jeden je stanicový a druhý totálně bezstanicový. Ten jsme nechtěli, protože pak vznikají taková spontánní pohřebiště kol,“ řekl Macura.

Město podle něj chtělo systém, který bude uživatele motivovat, aby kola vraceli na konkrétní místa, ale zároveň se jim nemohlo stát, že na daných místech bude plno a nebude kam další kola zamknout. „Hybridní systém tento problém řeší. Můžete zamknout jedno kolo o druhé, ale musíte to doručit do požadované lokality,“ řekl Macura. Kola budou vybavena lokačním systémem, díky kterému bude možné sledovat, kde se nacházejí.

Za použití kol budou cyklisté platit prostřednictvím platební karty. Koordinátor Rekoly pro Ostravu Lubomír Fridrich řekl, že nejběžnějším způsobem, jak si lidé kola budou půjčovat, je zaregistrování do mobilní aplikace, která se dá stáhnout na internetových stránkách Rekoly.

„Data nevidíme, jsou anonymizovaná. V momentě, kdy se člověk zaregistruje, zadá svoji platební kartu, může jezdit. Systém, jak to půjčit, je velmi jednoduchý. Na každém kole je číselný kód. Vy ho zadáte do aplikace, na kolo nasednete a jedete do další stanice, kde ho obdobným systémem, jakým jste ho odemkli, zase připnete.“

Lubomír Fridrich

koordinátor Rekoly pro Ostravu

Lidé si budou moci kola půjčit také prostřednictvím webové stránky nebo SMS, předtím se ale rovněž musí zaregistrovat.

Na 250 kilometrů cyklostezek, další přibudou

V Ostravě je okolo 250 kilometrů cyklostezek a cyklotras. Stanoviště pro sdílená kola zatím budou zejména v centrálním obvodě Moravská Ostrava a Přívoz, například v Husově sadu, před Novou radnicí u Domu kultury či Městské nemocnice, v Dolní oblasti Vítkovic nebo na Slezskoostravském hradě. Jediná vzdálenější stanice bude u Landeku v Petřkovicích.

Rekola provozuje sdílená kola od roku 2013. Působí v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Liberci a Teplicích.

K provozovatelům takzvaného bikesharingu, tedy sdílení kol, se před časem přidaly i České dráhy. Velikonočním víkendem se tak opět otevřely jejich cyklopůjčovny. Střediska jsou v provozu zpravidla od 1. dubna do 31. října, vybrané půjčovny jsou otevřeny i celoročně. Bez slevové In Karty se za bicykl platí kolem 150 korun denně.

Výpůjčky kol chce letos umožnit také Moravskoslezský kraj. Do vybraných míst v regionu rozdělí 40 bicyklů. Turisté je budou moci využívat od letošního jara. Lidem s pohybovým omezením, nesportovcům nebo třeba seniorům mají pomoci zvládnout náročnější výlety po regionu, řekla krajská mluvčí Nikola Birklenová.

Kola poháněná elektromotorem budou rozdělena do dvou kategorií. Pro méně náročný terén budou určená kola crossová, pro výlety v kopcovitých oblastech s větším převýšením kola horská. Obě varianty bude možné téměř v každé lokalitě zapůjčit i v dámském provedení.