Dráhy chtějí zavřít depo v České Třebové. O práci se bojí stovky lidí

České dráhy plánují zrušit své železniční depo v České Třebové a ke stejnému kroku by se mohly uchýlit i v Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Olomouci. Národní dopravce tvrdí, že přesouvat bude pouze administrativní pracovníky, jen v Třebové se ale nyní o práci bojí přes 300 lidí a proti záměru drah se postavilo i pardubické hejtmanství.

Video Události v regionech (Praha)
video

Reportáž: Dráhy chtějí zavřít depo v České Třebové

Vedení Českých drah reorganizaci zatím neschválilo, depa se ale mají zrušit už od 1. července. „Současná struktura s pěti depy vznikla v roce 1997 a v tuhle chvíli už je přežitá,“ vysvětluje záměry Českých drah jejich mluvčí Radek Joklík. Železniční dopravce místo toho plánuje, že nově vzniknou oblastní centra provozu a údržby, vždy po dvou v Čechách a na Moravě.

V případě České Třebové ovšem záměr národního dopravce vzbudil značnou nevoli. Drážní tradice je ve městě, které proslulo jako jeden z železničních uzlů republiky, zakotvená déle než 170 let a řemesla spojená s opravou lokomotiv a vlaků se v Třebové dědí po generace.

Zánik zdejšího depa by pro město představoval největší organizační změnu v historii zdejší železniční dopravy, a třebaže podle drah postihne jen administrativu, v nejistotě žije všech 350 lidí pečujících o vlakové soupravy.

„Zaměstnanci jsou samozřejmě velice nervózní, protože pokaždé přicházejí nějaké jiné informace,“ potvrzuje předseda odborů v českotřebovském depu kolejových vozidel Zdeněk Jindra.

Hrozba kraje: Zrušíte depo a nenabídneme vám tendr

Plánované rušení depa v České Třebové kritizuje i Pardubický kraj – a záměr Českých drah může ovlivnit i obří krajskou zakázku. Hejtmanství by totiž letos mělo vybrat dopravce na příštích deset let za téměř tři a půl miliardy korun a už pohrozilo, že pokud České dráhy zruší depo v České Třebové, národního dopravce vůbec neosloví.

„České dráhy mohou rozhodnout nezávisle na Pardubickém kraji, ale Pardubický kraj samozřejmě zase může nezávisle na Českých drahách rozhodnout, koho z případných uchazečů osloví v rámci přímého zadání zakázky na těch deset let,“ prohlásil hejtman Martin Netolický.

Dopravce se ale brání tím, že profese, jako jsou mechanik, elektrikář a další, nezruší a další pracovníky jen převede jinam. „Většina zaměstnanců by měla pracovat tam, kde pracují dnes. Pouze část by nově do zaměstnání dojížděla,“ informuje mluvčí Joklík. „Práci si najdou někde jinde a určitě po nich bude sháňka, protože jsou to špičkoví pracovníci,“ kontroval na drážní příslib odborář Jindra.