Praha Libeňský most podepřela a znovu na něj pustí tramvaje

Provoz tramvají se na pražský Libeňský most vrátí 3. března. Ve čtvrtek to oznámil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Kdy se na most vrátí také automobily, zatím není jasné. Po zprovoznění MHD zavede město zvýšený dohled a provoz vyhodnotí. Most je už měsíc kvůli špatnému stavu uzavřen pro automobily a MHD. Technická správa komunikací (TSK) nyní nechala nejpoškozenější části mostu podepřít.

„V případě, že nenastanou žádné technické komplikace, vrátíme provoz tramvají na most od začátku ranního provozu 3. března. Je důležité opět propojit Prahu 7 a 8,“ uvedl ve čtvrtek náměstek primátorky Petr Dolínek. Automobily by se měly na most vrátit později.

TSK nyní nechává podepřít ty části mostu, které jsou v nejhorším stavu. Po dokončení prací a návratu MHD vznikne expertní skupina, která bude řešit nejen, co s Libeňským mostem dál, ale situaci mostů v Praze obecně.

Podle Dolínka teď magistrát ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK) připravují rekonstrukce těch mostů, které jsou ve druhé nejhorší kategorii z hlediska technického stavu. Takových staveb je celkem 30 a spadají do nich i velké mosty jako Libeňský, Palackého či Karlův most. U těch budou opravy trvat déle, v případě menších konstrukcí by ale měly být stavební práce hotové do dvou let. 

Libeňský most: Opravit, nebo zbourat

V případě velkých mostů je v nejhorším stavu právě ten Libeňský. Na tom, zda most opravit, nebo postavit nový, se městští politici neshodují. Ministerstvo kultury v minulých dnech rozhodlo, že staba není památkou. Mezi zastánce stavby nového mostu patří primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nebo starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD), kteří takovou variantu považují za ekonomicky výhodnější.

Rekonstrukci Libeňského mostu naopak obhajují třeba starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL/Trojkoalice), který považuje dříve připravený projekt za nerealizovatelný, nebo místostarosta stejné městské části Ondřej Mirovský (SZ/Trojkoalice).

Podle odborníků by stavba nového mostu i komplexní rekonstrukce toho současného vyšly na obdobnou částku, a to 550 až 600 milionů korun. Praha již v minulosti vytvořila plán na zbourání mostu a na současných pilířích plánovala vystavět novou konstrukci. Podle tohoto plánu předpokládala TSK náklady asi 350 milionů korun. Tuto možnost však odborníci kvůli špatnému stavu pilířů zamítli.

Ve špatném stavu i most u Hostivařského nádraží či podjezd u Hlavního nádraží

Připravuje se také oprava Hlávkova mostu a v případě Palackého mostu teď TSK dokončuje dokumentaci pro zadání celkové diagnostiky. V letošním roce se také opraví část poškozené mostní římsy. V případě Karlova mostu jsou letos naplánované jen drobné úpravy.

Dopravní výbor podle jeho předsedy Matěje Stropnického (Zelení/Trojkoalice) schválil pro TSK peníze ve výši 246 milionů na ty opravy, u kterých jsou připraveny projekty.

Mezi menší lávky a mostky ve špatném stavu patří například most v Dolních Počernicích, u Hostivařského nádraží, v Třebonicích, podjezd u Hlavního nádraží nebo nevyužívaná lávka na tramvajové smyčce Dlabačov. V jejím případě podle Dolínka není jasné, zda se bude bourat nebo rekonstruovat. S ohledem na unikátnost lávky nechá rozhodnutí na radě.