Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) druhý rok po sobě stoupl počet cestujících. V roce 2017 přepravil 91,1 milionu lidí, což bylo o 2,6 milionu cestujících více než v roce 2016, řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.
Ostravskou MHD jelo loni 91 milionů lidí. Počet cestujících roste, láká je jednoduchý tarif i wi-fi
Až do roku 2015 počet cestujících v ostravské městské dopravě soustavně klesal, mezi lety 2010 a 2015 podnik přišel o 14 procent (14,4 milionu) cestujících.
Mezi důvody, proč i při klesajícím počtu obyvatel města zájem o MHD roste, podle Moryse patří zpřehlednění tarifního systému, kdy podnik například zavedl pro město Ostravu jedinou zónu. Pomohlo také zlevnění dlouhodobých jízdenek nebo zavedení asistentů přepravy, kteří se starají o dodržování přepravních podmínek i o pořádek ve vozidlech.
Stále zdokonalovaný odbavovací systém pro bankovní platební karty se podle něj velmi osvědčil. Podnik chce do budoucna zcela vytlačit papírové jízdenky. Má také ambice dosáhnout toho, aby v roce 2020 jezdila v ostravské MHD jen nízkoemisní vozidla.
„Letos počítáme, že do našeho vozového parku zařadíme 117 nových dopravních prostředků. Čekáme, že v srpnu začnou najíždět do provozu nové tramvaje od společnosti Stadler a v závěru roku přijdou také další CNG autobusy, které nahradí ty starší dieselové,“ řekl ředitel. Vozový park DPO obohatí také 12 nových trolejbusů, tři elektrobusy a šest minibusů.
Podnik rovněž chystá speciální linku hlavně pro turisty, na níž by měly jezdit patrové autobusy doubledeckery. „Probíhá příprava soutěže. Věříme, že se objeví v Ostravě ještě letos,“ řekl Morys.
Asistenti přepravy zůstanou
Podnik letos zvýší počet asistentů přepravy z 30 na 50. Asistenty přepravy zavedl dopravní podnik po dohodě s městem loni v dubnu. Pilotní projekt se městské společnosti osvědčil, přestože se setkal s kritikou některých obyvatel, mnozí naopak další krok dopravního podniku chválili.
Asistenti mohou vyloučit z přepravy cestujícího bez platného jízdního dokladu, cestování v MHD mohou znemožnit například i lidem špinavým či hlučným.
Rozšiřuje se také kamerový systém v tramvajích a trolejbusech. „Běží projekty, které mají pokrýt i tramvajové zastávky, které jsou v našem majetku. Věříme, že to povede k tomu, aby se lidé opravdu cítili bezpečněji, a tím pádem neměli žádnou bariéru cestovat s městskou hromadnou dopravou a odloží všechny předsudky a odloží také osobní auta,“ řekl Morys.
Ve všech vozidlech by lidé od přelomu léta a podzimu měli mít k dispozici wi-fi připojení, wi-fi se bude rozšiřovat i na zastávkách.
„Lidé budou mít k dispozici i novou moderní aplikaci, pomocí které se budou moct lépe navigovat po Ostravě. Nejenom, že jim to sdělí, kdy jim co jede, ale i odkud kam se efektivně dostanou. Pomocí této aplikace budou lépe informovaní, kde se co děje na dopravní cestě. Také budeme moct interaktivně komunikovat s cestujícími,“ řekl ředitel ostravské MHD.