Jízda bez lístku podraží, pokuta teď může být až 1500 korun

Brno/Ostrava – Dopravní podniky v některých městech zdražují pokuty za jízdu načerno. O polovinu – z 1 000 na 1 500 korun (při placení na místě pouze na 800) – zvýšila strop pro pokuty novela zákona o silniční dopravě. Někteří dopravci své postihy zvýšili už počátkem léta, další plánují zvýšení postihu od začátku září.

„Nemám“ slyší například brněnští revizoři i 500krát denně, za celý loňský rok přistihli bez jízdenky 22 tisíc lidí – některé však opakovaně, celkem tak zaznamenali 110 tisíc černých jízd. Ostravští revizoři jsou na tom podobně, ročně také chytí na 100 tisíc lidí, podíl černých pasažérů podle nich činí 6 procent.

Na notorických černých pasažérech mohou nově některé dopravní podniky více vydělávat – novela zákona o silniční dopravě jim umožnila zdražit pokutu za jízdu bez platné jízdenky z maximálních 1 000 korun až na 1 500, resp. ze 700 na 800, zaplatí-li přistižený cestující na místě či do pěti dnů. Vyšší postihy už se platí v Ostravě a Olomouci. „Domníváme se, že by to opatření mohlo odradit cestující, kteří mají ve zvyku cestovat bez jízdního dokladu,“ podotkl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Upozornil, že statistiku dělá firma pouze jednou za rok, proto zatím není možné říct, nakolik zdražení zabralo. Že funguje, doufají dopravci v Jihlavě či Brně a integrované dopravě na celé jižní Moravě, kde bude vyšší přirážka od začátku září. Naproti tomu zlínsko-otrokovický nebo pražský dopravní podnik zatím ponechá pokutu na tisícikoruně, ovšem DPP o zdražení také uvažuje.

Cesta pokut z kapsy černého cestujícího do pokladen dopravních podniků ovšem bez ohledu na jejich výši není snadná – a to se nezmění. Problém není s jejich odhalením, revizoři často jdou v tramvaji najisto. „Dá se to poznat podle bot. Jestliže mám špinavé boty, tak pravděpodobně nemám jízdenku,“ nastínil Vít Prýgl z Dopravního podniku města Brna. Revizoři si většinou poradí také s výmluvami – často přistihnou „hasiče“, který tramvají spěchá k požáru, nebo „člena prezidentovy ochránky“ – ale vázne vymáhání pokut. „Když je pohledávek u osoby více, nebo je například zaregistrovaná trvalým bydlištěm na úřední adrese, tak je to věc skoro neřešitelná,“ přiznal generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Od doby, kdy dopravní podniky nesmějí nezaplacené pokuty předávat vymahačským firmám, se ale vymáhání pokut i od dalších černých cestujících protahuje i více než na rok.

Vyšší pokuty pro černé pasažéry (zdroj: ČT24)

Vývoj výše přirážky k jízdnému v Brně za posledních 20 let

                 při platbě na místě    plná pokuta     cena měsíční jízdenky

do r. 1998 -     200 Kč                 200 Kč                         280 Kč

1998 –            200 Kč                 400 Kč                         330 Kč

2000 –            500 Kč                 700 Kč                         350 Kč

2006 –            500 Kč                 700 Kč                         410 Kč

2008 -            700 Kč                1000 Kč                         450 Kč

2013 –            800 Kč                1500 Kč                         550 Kč

Zdroj: DPMB

Kontroly cestujících v brněnské dopravě

            zkontrolovaných vozů     černých pasažérů      výnos z činnosti revizorů

1998             159 663                       110 003                   13 786 958

2003             204 393                         93 197                   23 528 615

2008             227 733                        116 529                   71 476 889

2012             243 355                        110 368                  35 182 667

Zdroj: DPMB