Bez práce ať nejsou uzavírky, naléhá ministr na ŘSD kvůli mamutí koloně

Praha – Kvůli koloně dlouhé bezmála 30 kilometrů, která se v neděli odpoledne vytvořila na dálnici D1, se zlobí ministr dopravy Zdeněk Žák. Kolona totiž vznikla kvůli nehodě, jež se stala ve zúženém místě, na kterém se ale právě nepracovalo. Podle ministra byla uzavírka zbytečná a chce vytvořit skupinu, která by měla předcházet tomu, aby byla dálnice částečně uzavřená, ale nikdo ji neopravoval. Pokud se situace nezmění, hrozí ministr „personálními závěry“.

Kolona dlouhá až 26 kilometrů se vytvořila v neděli odpoledne na dálnici D1 u Humpolce. K obvyklé nedělní dopravní špičce se přidala vlna vozidel, která odjížděla z motocyklové Velké ceny v Brně, k mamutí koloně potom stačily dvě menší nehody, z nichž jedna se stala na místě, které bylo sice připravené k opravě, ale nic se na něm nedělo. Podle ministra dopravy Zdeňka Žáka by se takové situace neměly stávat a tam, kde se nepracuje, by dálnice měla být plně průjezdná. „Není možné, aby byl převeden provoz do jednoho pruhu, aniž by se v daném místě pracovalo,“ řekl ministr Žák, který nařídil generálnímu řediteli Ředitelství silnic a dálnic Davidu Čermákovi změnit pravidla pro uzavírky. „Pokud se bude situace z neděle 25. srpna opakovat, vyvodím z ní okamžitě personální závěry,“ varoval ministr šéfa státních silničářů.

Ředitelství silnic a dálnic ale tvrdí, že v tomto případě nebylo zbytí a bylo nutné uzavřít jeden pruh kvůli bezpečnosti – dálniční most, kde omezení bylo, je ve špatném stavu, díly potřebné na opravu ale ještě nepřišly. „Provizorní oprava nebyla technicky možná a pouštět dopravu byť na několik hodin na toto místo by ohrožovalo bezpečnost provozu,“ uvedla mluvčí ŘSD. To však ministr odmítá. „Musí platit pravidlo, že dopravní omezení musí být jasně zdůvodněno a na daném úseku se musí skutečně pracovat,“ řekl. Řidiči se podle něj v neděli přinejmenším mohli o situaci včas dozvědět a sjet na objízdnou trasu.

Ministr chce po nedělní zkušenosti vytvořit skupinu, která bude kontrolovat uzavírky na dálnici D1 a hodnotit jejich potřebnost. „Praxi povolování uzavírek je třeba změnit,“ řekl Žák. Význam dálnice přirovnal k plynovodům a ropovodům. Pokud ministrovi lidé zjistí, že se na některém zúženém místě nepracuje, pokusí se zajistit nápravu. Pokud se práce nerozeběhnou ani uzavírka neskončí, chce Žák vždy hledat „viníka“, jehož jméno potom zveřejní. V ministerské skupině má usednout David Čermák, lidé z úseku provozu na ŘSD a z odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy.