Kraj chce obnovit přípravu nové ruzyňské dráhy, rozhodne NSS

Praha – Středočeský kraj podá k Nejvyššímu správnímu soudu druhou kasační stížnost proti zrušení součástí zásad územního rozvoje. Již dříve se kraj odvolal proti vyškrtnutí schválené trasy dálnice D3 přes Posázaví, teď radní schválili druhou stížnost, která se týká nové přistávací dráhy ruzyňského Letiště Václava Havla. Kraj stavbu dráhy podporuje, radní ovšem připustili, že mají ještě dost času na přepracování dokumentace, pokud NSS jejich stížnost zamítne.

O zrušení částí zásad územního rozvoje Středočeského kraje rozhodl Krajský soud v Praze v první polovině srpna, vyškrtl z nich trasu dálnice D3, kterou po letech diskusí krajští radní vybrali, a také novou ranvej ruzyňského mezinárodního letiště. Soud se zastal obcí, které si stěžovaly, že kraj dostatečně nevyhodnotil takzvané kumulativní a synergické vlivy, tedy dopad na životní prostředí a veřejné zdraví.

Vedení Středočeského kraje je přesvědčeno, že novou přistávací dráhu, která by měla zvýšit kapacitu pražského letiště, zakreslilo do celokrajské obdoby v souladu se zákonem. „S hodnocením Krajského soudu v Praze, který svým rozhodnutím výstavbu na rozvojové ploše ruzyňského letiště zastavil, nemůže Středočeský kraj souhlasit. Jsme přesvědčeni, že Zásady územního rozvoje Středočeského kraje byly zpracovány v souladu se správními předpisy,“ uvedl hejtman Josef Řihák. Upozornil, že letiště má celostátní význam, a kraj se proto řídil dokumentem Politika územního rozvoje 2008 České republiky. Rada proto schválila kasační stížnost, ranvejí se bude zabývat Nejvyšší správní soud.

Pokud budou brněnští soudci souhlasit se svými pražskými kolegy, neznamená to podle dostupných informací, že by Letišti Václava Havla už navždy zůstaly jen dvě dráhy. Ta nová by měla být hotova v roce 2018 nebo 2019, kraj by proto v případě neúspěchu u NSS ještě měl čas na přepracování dokumentace.

Nová dráha by měla být souběžná s hlavní ruzyňskou ranvejí, která vede v ose Horoměřice–Přední Kopanina–Jeneč–Unhošť. Letadla by ji využila například při výluce hlavní ranveje – podobné, jako probíhá nyní, a veškerá doprava proto létá nad hustě obydlenými pražskými sídlišti a nad Kladnem. „Pokud má i v budoucnu Praha zůstat důležitým leteckým terminálem, pak máme v zásadě jen dvě možnosti – buď vybudovat třetí startovací plochu na Ruzyni, nebo umožnit převedení na civilní provoz letiště ve Vodochodech,“ je přesvědčen hejtman Řihák.