Senát má na stole petici za urychlení výstavby dálnice D43. Podepsalo ji šestnáct a půl tisíce lidí

Senát na své první letošní schůzi obdržel petici za co nejrychlejší přípravu a stavbu dálnice D43. Předsedovi horní komory ji předala senátorka Jaromíra Vítková z KDU-ČSL, která podpisovou akci iniciovala. Celkem se pod petici podepsalo zhruba šestnáct a půl tisíce lidí. Chtějí, aby se stavba dálnice, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou, dostala do priorit vlády a aby se začala stavět alespoň jedna její část.

Dálnice D43 má mít 78 kilometrů. Nahradit by měla současný přetížený a hlavně rizikový dopravní tah I/43. Její stavba se sice připravuje desítky let, zatím však bez úspěchu. Nynější silnice je místem častých nehod, i tragických. Denně tudy projede dvacet tisíc aut v obou směrech. Provoz tam v současné době komplikuje i most u Černé Hory, který je v havarijním stavu. Po změně volají starostové, obyvatelé i řidiči.

Začít stavět by se mělo od Moravské Třebové

Petice, kterou předala senátorka Vítková předsedovi Senátu, má jasný cíl, aby stavba dálnice D43 začala co nejdříve. „Přípravy, které mohou trvat šest až osm let, by se měly zkrátit na co nejkratší dobu. Od severu od Moravské Třebové by se mělo začít stavět co nejdříve,“ řekla senátorka Vítková.

Část plánované dálnice je už v zásadách územního rozvoje schválená. Konkrétně jde o její severní úsek, který začíná u Černé Hory a vede až k Velkým Opatovicím u hranic Jihomoravského kraje. „Od Lysic nahoru v podstatě po D35 je možné stavět. Ten sever je dlouhodobě ve shodě, není tam problém v té trase, tak je to asi jediná možnost, jak začít budovat novou D43,“ řekl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Martin Maleček (STAN).

Video Studio ČT24
video

Senátorka Jaromíra Vítková (KDU-ČSL) vysvětluje význam petice

Zdroj: ČT24

Silnice smrti je mezi Brnem a Černou Horou

Podle starosty Svitávky je dálnice potřeba, stavba ale jenom severní části svůj účel tak úplně nesplní. „Prioritou pro nás pro všechny stejně je úsek od nás na Brno, protože troufám si říct, že 70 procent jezdí do práce nebo potřebuje se dostat do Brna. Po té takzvané silnici smrti, která od nás na Brno vede, to opravdu někdy není možné,“ řekl starosta Svitávky Jaroslav Zoubek.

U části, ve směru od Brna do Černé Hory, ale zatím stále není jasné, kudy povede. Kraj si nechává vypracovat územní studii, která jednu ze dvou možných variant navrhne jako tu lepší.

Lidé v Lipůvce mají strach přejít přes silnici

Emílie Hromčíková a Karel Kristýn žijí v Lipůvce od narození, dělí je od sebe jen pár domů, spojují naopak vzpomínky na klidnou obec. „My jsme jako děti sedávali na chodníku a měli jsme nohy na silnici a nikdo neměl strach, že nás zajedou,“ řekl Karel Kristýn. Počty aut se ale změnily. Emílie Hromčíková se přejít přes silnici sama bojí. „Mě vodí syn, když chci něco nakoupit, tak mě musí převádět přes silnici,“ popsala. Navíc si paní Emílie stěžuje na prach. Větrat prakticky nemůže.

Vedení obce by chtělo ale vyřešit aspoň bezpečnější pohyb po obci. A třeba tento přechod doplnit o semafor. To teď řeší společně s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Připravuje se veřejné slyšení v Senátu

Úsek dálnice D43, který je v zásadách územního rozvoje schválený, má začínat na silnici 376, která vede směrem na Lysice. Postavit se tam má mimoúrovňová křižovatka, a z ní potom povede dálnice dál směrem na sever. Po předání bude výbor Senátu petici projednávat, nedílnou součástí bude veřejné slyšení, ze kterého by měly vzniknout konkrétní výstupy, co senátoři předají jednotlivým ministerstvům.