Spor o nelegální billboard v Brně pokračuje. Plachtu, která ho zakrývala, někdo v noci odstranil

Billboard na křižovatce ulic Opuštěná a Uhelná v Brně nechal před jeho odstraněním krajský úřad zakrýt. V noci z něj ale někdo plachtu sejmul, a spor o reklamní plochu mezi jejím majitelem a úředníky tak pokračuje. Podle krajského úřadu je reklama v lokalitě nelegálně, protože stojí v ochranném pásmu silnice.

Z nelegálního billboardu v noci někdo odstranil plachtu
Zdroj: ČT24

Kvůli překrytí sporného megaboardu dorazili v úterý na místo jak zástupci Jihomoravského kraje, tak policie na výzvu majitelů poutače. „V souvisle zastavěném území v době výstavby se na ně prostě ten zákon nevztahuje,“ řekl technický ředitel společnosti BigBoard pro Moravu Pavel Krajsa.

„Dříve ta definice ochranného pásma byla jiná až do roku 2011, kdy se změnou zákona billboard dostal do ochranného pásma a už je nelegální,“ oponoval právník Jihomoravského kraje Ondřej Polášek. Kdo měl pravdu, rozhodne až soud.

Přes noc ale plachta z reklamy zmizela. Kam, neví ani kraj, ani firma, které poutač patří. „Krajský úřad dá opět pokyn Správě a údržbě silnic na zakrytí tohoto nelegálního billboardu. Budeme zvažovat další postup a další právní kroky,“ řekla krajská mluvčí Monika Brindzáková. Podle Pavla Krajse společnost pokyn k odstranění nedala a jak plachta zmizela, netuší.

Ve městech a obcích, přesně řečeno v zastavěném území, neexistuje plošný zákaz billboardů, jak je tomu u dálnic nebo silnic prvních tříd. Rozhodování o jejich odstraňování tak leží na obecních a krajských úřadech. Obecně je v nich trendem nové plochy příliš nepovolovat a ty, kterým vyprší povolení, spíše neobnovovat. Administrativa při případném odstranění reklamních ploch ale trvá velmi dlouho.

Billboardy mizí i od dálnic

Nelegální billboardy z okolí dálnic a silnic odstraňují silničáři na základě od září platné novely zákona o pozemních komunikacích. Na některých místech se ale také vyhrocují spory státu s jejich provozovateli. Ti všemožně hledají způsob, jak reklamu zachovat.

Třeba u Humpolce na poutač umístili nápis Shell s šipkou ukazující k čerpací stanici v opačném směru dálnice. Chtěli tak využít výjimku ze zákona, která s odstraněním billboardů nepočítá u inzerátů na blízké služby pro motoristy.

Firma Czech Outdoor zase na billboardech nahradila reklamní sdělení českou vlajkou. Tento postup ale ministerstvo dopravy odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolená právě jako nosiče reklamního obsahu. Některé firmy tak ke konci roku začaly přece jen odstraňovat billboardy samy.