Plzeňská ČSAD se nadhodnotila, kraji musí vrátit přes sto milionů

Autobusový dopravce ČSAD Plzeň bude muset kraji vrátit 123 milionů korun, které neoprávněně inkasoval na zajištění dopravní obsluhy v regionu. Dopravce a hejtmanství se na splátce dluhu dohodly po zevrubném ročním auditu, který si kraj zadal pro podezření na nezvykle vysoké provozní náklady neodpovídající trhu.

Video Události v regionech (Praha)
video

Reportáž: ČSAD Plzeň musí kraji vrátit přes sto milionů

Firma ČSAD autobusy Plzeň patří do skupiny Z-group podnikatele Zdeňka Zemka a rok trvající kontrolu zahájil Plzeňský kraj loni v lednu. Podle hejtmana Josefa Bernarda (ČSSD) už první indikace ukazovaly, že ceny, které dopravce za provozování krajských spojů vykazuje, jsou „hodně vysoké“ – a neodpovídají realitě trhu.

Kraj rozporoval především cenu nafty a nových autobusů, nájmy i náhradní díly, ale také některé spoje, které hejtmanství neobjednalo. Kontroloři shromáždili přes 200 smluv, pracovali s účetnictvím dopravce, se třemi miliony transakcí, provedli stovky ekonomických a právních analýz a nechali si zpracovat i znalecké posudky.

Z generálního auditu nakonec vyplynulo, že ČSAD v letech 2013 až 2015 ceny ve smlouvách s krajem navýšil o 122,8 milionu. „Cena nafty byla příliš vysoká oproti průměru dosahovaném na trhu. Pokud jde o nájmy nebo opravy náhradních dílů, nákupy autobusů, byly auditem sníženy náklady a nepromítlo se to do vyúčtování Plzeňského kraje,“ říká k prohřeškům dopravce krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN).

ČSAD Plzeň: Soudní spor bychom neustáli

Dopravce dluh uznal a zavázal se ho splatit ve čtyřiatřiceti splátkách během následujících tří let. „Došlo k podepsání dohody mezi Plzeňským krajem a ČSAD. Nadále chceme zajišťovat krajskou veřejnou autobusovou dopravu vysoké kvality jako dosud,“ uvedl mluvčí společnosti Miroslav Slaný.

Podle mluvčího chtěl dopravce najít smírné řešení a mít s krajem korektní vztahy. „Budeme muset hodně šetřit na nákladech a revidovat všechny obchodní vztahy s našimi dodavateli, ale přežijeme to,“ dodal Slaný.

Pravidelnost splácení stomilionového dluhu podnik ve smlouvě s krajem zaručil dvěma způsoby. „Jištění je buď bankovní záruka, anebo nám dopravce slíbil, že nám bude ručit svým objektem v Plzni Doubravce, který má hodnotu padesát až osmdesát milionů korun,“ přiblížil hejtman Bernard.

Hejtmanství také pro následující dva roky nastavilo pro autobusového dopravce maximální výši cen, kterou je schopné zaplatit – částku zastropovalo na úrovni roku 2015. Dopravcem zaplacené penále a úspora vyplývající ze stanovení horní hranice plateb na roky 2017 až 2019 přinesou podle hejtmana daňovým poplatníkům úsporu více než 270 milionů.

Peníze chce kraj využít na rozvoj dopravy, která má být efektivnější, levnější a bude využívat moderní vozy.