Třetina nehod z kolapsu na dálnicích není po týdnu dořešena. Řidiči neumožnili průjezd záchranářům

Po týdnu od kalamity a největších dopravních nehod za posledních deset let policisté nemají vyřešené všechny případy na dálnici D1 a D2. Při šetření jim chybí lékařské zprávy nebo doplňující informace ze záběrů samotných řidičů.

Video Události
video

Události: Dopady vánice nejsou vyřešené ani po týdnu

23 samostatných nehod na 99. kilometru dálnice D1 už policie spočítáno má. Vyřešeno ještě ne, protože jí chybí informace. Žádá proto řidiče na Vysočině o poskytnutí videozáznamů z jejich aut nebo mobilních telefonů.

V Jihomoravském kraji nebylo tak složité rozlišit viníka a poškozeného, přesto bylo řešení hromadných nehod zdlouhavé. „Účast na dopravní nehodě mělo mnoho cizinců, kdy byla nutnost zajistit také překladatele a tlumočníky,“ řekl vedoucí dálničního oddělení Brno-Chrlice Milan Havlíček.

Ředitelství silnic a dálnic si znovu přezkoumalo všechny okolnosti a tvrdí, že nepochybilo. „Věděli jsme z meteomodelů dopředu, že k tomu dojde, a udělali jsme preventivní posyp solí. Poté jsme pluhovali a sypali,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

A aby silničáři předešli i situaci, kdy řidiči kamionů trávili povinnou přestávku přímo na dálnici, připravují stavbu nových odstavných ploch. Na dálnici D1 by měla vzniknout odpočívadla u Střechova, u Humpolce nebo třeba u Troubska.

Řidiči nevytvořili záchrannou uličku

I přesto, že podle silničářů způsobila největší problémy takzvaná bílá tma, chybovali řidiči. Nejčastěji tak, že významně překračovali rychlost a nedodržovali bezpečnou vzdálenost, za což dostali pokutu dva a půl tisíce korun. Další závažný prohřešek představuje chybějící ulička pro průjezd záchranářských vozů.

Problémem byl i pohyb osob v místě nehod, navíc bez reflexních vest. Takové chování je přitom vysoce rizikové. Bourající kamion může rozpohybovat i několik vozidel před sebou, lidé by proto měli okamžitě opustit dálnici a co nejrychleji se schovat za svodidla.

V neposlední řadě hasiči upozorňují, že řidiči nejsou zvyklí si na delší cesty přibalit jídlo a pití. Na dálnici se přitom můžou zdržet hodiny. Teplé nápoje i třeba řízky hasiči nabízeli minulý týden ve vyhřívaném stanu na D1 mezi Vyškovem a Brnem. 

Lidé hledali informace on-line

Většina řidičů se během kalamity spoléhala na GPS navigace nebo mobilní aplikace. Ty ale mnohdy reagovaly se zpožděním. Kvůli kolabující veřejné dopravě se lidé obraceli i na aplikace vyhledávající polohu jednotlivých spojů. Správci těchto aplikací zaznamenali asi o sto tisíc víc návštěv.

Ve stojící koloně lze sledovat aktuální situaci v běžných Google mapách. Ty ale třeba na nehody reagují se zpožděním. „V místě musí zpomalit nebo zastavit velké množství vozidel, aby se to projevilo v datech,“ upozornil softwarový vývojář Adam Babinec.

Problémy na cestách hlásí i sami řidiči. Aplikace Waze jejich postřehy přenáší v reálném čase. Podle správců české verze během kalamity šoféři stáli v koloně dlouhé 95 kilometrů, maximálně tam strávili 9 a půl hodiny.

Hlavní dohled nad provozem v Česku má Národní dopravní informační centrum v Ostravě. Čerpají tu od policie, hasičů, úřadů. Vidí i záběry silnic z celé republiky. Stejné mohou zájemci vidět prakticky okamžitě na internetových stránkách www.dopravniinfo.cz nebo ve stejnojmenné mobilní aplikaci.

Přehled nehod na webu dopravniinfo.cz
Zdroj: www.dopravniinfo.cz

Dálnice stála rekordních devatenáct hodin

Celkem na D1 před týdnem bouralo téměř šedesát aut – třicet jedna nákladních vozidel, tři autobusy, deset dodávek a patnáct osobních aut. Deset lidí utrpělo při nehodách zranění, přesnou výši škody zatím nikdo nestanovil.

Hromadná nehoda zastavila provoz na dálnici v obou směrech. Zatímco ve směru na Brno se podařilo provoz obnovit po dvou a půl hodinách, ve směru na Prahu dálnice stála asi devatenáct hodin. Podle policejní mluvčí je to nejdelší uzavírka od roku 2010, kdy vzniklo krajské policejní ředitelství.