Stará trať ničí nové motoráky, ty jsou v depu a nejezdí

Liberec – Spory o tratě v Libereckém kraji zesilují. České dráhy kritizují kvalitu starých kolejí, po kterých jezdí jejich nové vlaky. Tvrdí, že rozbitá trať mezi Libercem a Tanvaldem nové motoráky ničí, škoda je po roce a půl jejich provozu již čtrnáctimilionová. Navíc mají dráhy problém s Libereckým krajem. Vzájemná smlouva dopravce zavazuje, aby na trať nové vlaky posílal, to však nejde, když jsou rozbité. Kraj se proto chystá naúčtovat drahám sankce.

Motorové vozy Stadler Regionshuttle RS1 byly po dlouhé době prvními zcela novými vozidly nezávislé trakce, které si České dráhy pořídily – a tím i symbol zahájení velké modernizace. Jenomže jejich složitá konstrukce nejde dohromady se zastaralými tratěmi, po kterých regioshuttly jezdí. První zima ukázala, že když napadne sníh, nevyjedou po „zubačce“ z Tanvaldu do Harrachova – tam kde starší vysoké vozy neměly problém, nízkopodlažní regioshuttly dřely o sníh, který Správa železniční dopravní cesty odmítala uklízet. Potom se problémy posunuly mezi Tanvald a Liberec. Jízda po starých kolejích ničí vzduchové měchy, které mají tlumit nárazy. Problémy pociťují i cestující. „Jsou to obrovské rázy hodně nepříjemné pro cestující. Cestující se může uhodit o sklo,“ upozornil Jindřich Berounský z Českých drah. Dráhy tvrdí, že jsou motoráky také poškrábané od nedostatečně ořezaných stromů u trati.

  • Kolejnicový styk na trati Liberec–Tanvald zdroj: ČT24
  • Trať Liberec–Tanvald zdroj: ČT24

Správa železniční dopravní cesty připouští, že jedna z nejvýznamnějších tratí v Libereckém kraji není zcela v pořádku. „Poslední celková rekonstrukce proběhla v roce 1978 a trať tak není v optimální kondici,“ uvedl mluvčí správy Jakub Ptačinský. Upozornil však, že v posledních pěti letech do ní SŽDC investovala přes 166 milionů korun, již loni také začali správci kolejí mluvit o celkové modernizaci.

České dráhy vyčíslily škodu na regioshuttlech na 14 milionů korun. Firmu však budou problémy motoráků stát mnohem více. Občas jich je mimo provoz tolik, že nepostačuje záloha, potom je například nutné zkracovat soupravy – místo dvou spojených vozů jede jen jeden. V důsledku potom lidé ve špičce zůstávali na nádražích, do vlaku se zkrátka nevešli. To a ani nahrazování regioshuttlů staršími vozy se ale vůbec nelíbí Libereckému kraji, který drahám stanovil přísné smluvní podmínky a teď se chystá trestat. „Po dodavateli, tedy po Českých drahách budeme chtít smluvní sankce,“ upozornil hejtman Martin Půta. Tím se ale jen zvýší sankce, kterou už kraj u drah vymáhá – především kvůli pozdnímu nasazení některých motoráků počátkem minulého roku. Dráhy sice své pochybení uznávají, odmítly však výši pokuty. Rohodne o ní proto soud.

Dráhy ale v případě trati Liberec–Tanvald předem věděly, do čeho jdou – v roce 2009 se přihlásily do tendru na tzv. Jizerskohorskou železnici, jejíž páteří je liberecko-tanvaldsko-harrachovský tah, ale patří k ní také lokálka do Josefova Dolu a soubor tratí na Frýdlantsku. Nabídka ČD uspěla v konkurenci Arrivy a tehdejšího Viamnotu (dnes GWTR), klíčovou podmínkou smlouvy, kterou potom státem ovládaná společnost od Libereckého kraje získala, je ovšem právě provozování moderních nízkopodlažních motorových vozů.

Lucie Pokorná o problémech nových vlaků (zdroj: ČT24)